Fundament wordt gelegd

Het centrum voor prentkunst in Fochteloo bouwt verder aan de eigen collectie. De laatste twee maanden zijn een aantal grote schenkingen in dank aanvaard. In de eerste plaats is daar de indrukwekkend schenking van mevrouw Alma Evenhuis met delen uit de collecties van Geerth van der Zee en Jan Rhebergen: boeken en kleine prenten. Drie reizen waren er nodig om de schenking over te brengen naar het centrum. In de tweede plaats 284 prenten (linosneden en etsen) van Jan van der Pol verdeeld over vier projecten. Van der Pol (1948) was docent schilderen en grafiek aan de Academie van Beeldende Kunst in Den Haag. Gisteren brachten bestuursleden Beint Koopstra en Pieter Jonker een bezoek aan prentenmaker Jan van der Meulen in Burgum en kwamen met een selectie grote prenten thuis. Het was zijn vierde schenking aan de Stichting Nobilis op rij. Morgen komen daar 93 houtsneden bij van de bekende grafica Kea Homan uit Assen (leerling van Nico Bulder, Academie Minerva). Begin 2018 wordt deze schenking gevierd met een tentoonstelling in Fochteloo.

In het lopende jaar worden nog twee grotere schenkingen verwacht. Daarna hoopt het bestuur op een iets minder onstuimige groei van de collectie anders zou er een ruimte-probleem kunnen ontstaan.