Dirk Kerst Koopmans en Opera Spanga

ZOMERTENTOONSTELLING IN TENTEPOLLE

In het prachtige gebouw De Tentepolle van Staatsbosbeheer in Nijetrijne verzorgt de Stichting Nobilis een zomertentoonstelling in opdracht van Opera Spanga. Het betreft werk dat Dirk Kerst Koopmans (1906-1998) heeft gemaakt in de periode 1932-1943 toen hij daar aan De Scheene woonde tussen de vissers, turfmakers en rietsnijders. Corina van Eijk heeft een meesterwerk neergezet met haar interpretatie en regie van de opera Aida. Voor enkele voorstellingen zijn nog een paar kaarten beschikbaar.

De tentoonstelling is geopend op de dagen van de opera Aida van 14.00 – 18.00 uur en op vrijdag- tot en met zondagmiddag ook van 14.00 – 18.00 uur. De tentoonstelling loopt tot en met de laatste zondag van augustus.

Naast aquarellen, tekeningen en prenten zijn er ook tien vitrines met originele blokken en prenten. In de eerste tentoonstellingsweek waren 140 leerlingen uit het basisonderwijs te gast. Zij maakten niet alleen een vaartocht en deden natuurproeven, ze bezochten ook de repetities van de opera en waren een uur lang te gast bij de tentoonstelling van Dirk Kerst Koopmans. Ze kregen een powerpointpresentatie te zien met een inleiding van Pieter Jonker en maakten daarna een moeilijke opdracht met vijftien vragen, waarmee leuke prijzen gewonnen konden worden.