Vierde Dag van de Prentkunst

6 oktober Vierde Dag van de Prentkunst

In de laatste weken van de tentoonstelling (tot en met zondag 30 september) van Verstild. Tien prentkunstenaars zien het Fochtelooerveen zal de magische grens van 1.000 bezoekers gepasseerd worden.

Op zaterdag 6 oktober vieren we voor de Vierde keer de Dag van de Prentkunst in het Dorpshuis Et Legien en in het centrum voor prentkunst (Zuideinde 26a en 26b). Om 11.00 uur de opening van de tentoonstelling van meerkleurenhoutsneden, exlibris, blokboeken van Antje Veldstra uit Groningen, tegelijkertijd de presentatie van haar nieuwe boek Met open blik, dat uitgegeven wordt door de Stichting Nobilis. Oplage slechts 200 exemplaren. Het boek kunt u nu bestellen voor € 20,00.  Het omslag is een originele prent in twee drukgangen, maar Antje Veldstra maakt ook vijftig prenten met meer drukgangen. Boek en prent samen slechts € 75,00. U kunt nu intekenen, wie het eerst komt het eerst maalt.

De Vierde Dag van de Prentkunst begint op zaterdag 6 oktober om 10.30 uur en duurt tot 17.o0. Tal van bekende prentkunstenaars komen hun werk presenteren in het Dorpshuis, o.a. Wijke van der Bij, Sietske Bosma, Jan Erik Wedholm. Peter O. Gerrits demonstreert zijn zeefdruk techniek, Roel Dragstra laat zien hoe hij monoprints maakt. Cees Elzinga is een rijzende ster met zijn zwart-wit houtsneden.

Om 13.00 uur een lezing over het werk van de Amsterdamse kunstenaar Jan Battermann, om 14.15 uur een lezing over het werk van Toon Wegner.  Veilingmeester M.A.J. Schalkwijk (Uithoorn) komt om 15.15 uur naar Fochteloo voor een enerverende veiling van doubletten: prenten van Jan Mankes, Johannes Mulders, Wim van Veen, Henk Hester, Joost Schmidt, Ank Spronk-Feenstra en vele anderen. Schalkwijk is een grafiekkenner bij uitstek. Tevens is 6 oktober de ruildag van Exlibriswereld. Naast de stands van de kunstenaars zijn er stands met kunstboeken, kleine prenten, papier, enz.

Alle bezoekers maken overigens op basis van het gratis toegangsbewijs kans op een prachtige prent van Peter O. Gerrits, De kraanvogel. Om 18.00 uur in restaurant Het Witte Huis Donkerbroek het Prenten-diner. Zo’n drukke dag moet feestelijk afgesloten worden (hoofdgerechten vanaf € 12,50). Opgave voor het diner is noodzakelijk: info@stichtingnobilis.nl