Bijzondere zomertentoonstelling in Fochteloo

‘Verleiding en verbinding’ biedt grote verscheidenheid aan prentkunst

Gerda Förster, Bierkasten, mezzotint, 1979, 300 x 95 mm.

Fochteloo. Zaterdagmiddag 15 juni om 14.30 uur vindt de opening plaats van de zomertentoonstelling in het centrum voor prentkunst in Fochteloo onder de titel ‘Verleiding en verbinding’. De getoond wordt de prentkunst van Manuel Kurpershoek, van zijn familie en van zijn kunstenaarsvrienden. Ter gelegenheid van deze tentoonstelling geeft de Stichting Nobilis een catalogus uit. Het is deel 13 in de reeks Nobilis Cahiers en is geschreven door Pieter Jonker, terwijl Sijtze Veldema uit Dwingeloo wederom alle werken fotografeerde en de vormgeving verzorgde. De uitgave wordt financieel mede mogelijk gemaakt door de Johan Veenstra Stichting.

Manuel Kurpershoek, Boten, tweekleuren houtsnede, 1980, 365 x 405 mm.

Kurpershoek-familie

De Stichting Nobilis wordt sinds 2011 gesteund door de prentkunstenaar en tekenaar Manuel Kurpershoek uit Nijmegen. Hij heeft zijn hele oeuvre aan prenten geschonken aan de Stichting Nobilis, maar ook de originele blokken en platen van de prenten. Naderhand schonk hij ook al zijn eigen prenten van zijn vader, de bekende schilder, graficus en illustrator Theo Kurpershoek. Volgend jaar is er in Museum De Fundatie in Zwolle een grote overzichtstentoonstelling van Theo Kurpershoek omdat er een lijvige monografie over hem verschijnt. In Fochteloo zijn in de zomertentoonstelling tal van houtgravures, etsen en litho’s van vader Kurpershoek te zien.

Manuel Kurpershoek, Oude schuur Bemmel, houtsnede, 1966, 250 x 310 mm.

Uiteraard is er volop aandacht voor de lino- en houtsneden van Manuel Kurpershoek zelf. Hij was overigens ook de drukker van prenten van bekende kunstenaars als Klaas Gubbels, Karin Elfrink, Ad Gerritsen, Theo Elfrink, Sven Hoekstra, Rob Voerman, Pieter van den Bogaard en Mariës Hendriks. Hij kreeg natuurlijk als drukker een gesigneerd exemplaar van al die prenten en hij schonk ook deze collectie aan de Stichting Nobilis. Al deze kunstenaars werken mee aan de zomertentoonstelling in Fochteloo. Tenslotte verzamelde Manuel Kurpershoek prenten van anderen, o.a. Piet Wiegman en Ben Joosten. Ook dat werk schonk hij aan Nobilis en enkele voorbeelden daarvan worden getoond.

Pieter van den Bogaard, Gesprek, lino, 2002, 200 x 280 mm.

Een belangrijke schenking kwam van de vrouw van Manuel Kurpershoek. Gerda Förster schonk 26 prachtige mezzotinten uit de periode dat ze werkte voor galeries in Parijs en New York. Een aantal van deze mezzotinten zijn te zien. Thema in haar werk zijn weggegooide spullen, die ze in de wegbermen vond en waar de natuur zich ondertussen weer over ontfermde.

De hele tentoonstelling laat modern, abstract werk zien naast figuratief, realistisch werk en zal daarom voor een breed publiek aantrekkelijk zijn. De tentoonstelling wordt ingericht door Beint Koopstra, terwijl Beikes en Van Vliet in Groningen voor het inlijsten zorgen. Zij lijsten in voor de grote musea in het noorden des lands.

Sven Hoekstra, zonder titel (voor het Taborhuis), meerkleuren lino, juni 2004, 405 x 310 mm.

Zelf drukken

Tijdens de tentoonstellingsperiode, die tot en met 8 september 2019 loopt, mogen bezoekers ook zelf gratis een klein prentje van Manuel Kurpershoek drukken. Hij heeft een serie schitterende kleine prenten gemaakt in Hema-gummetjes. Met behulp van een stempelkussen kan men een afdruk maken. Kurpershoek heeft ook prenten gedrukt op bierviltjes en maakte voor de Eerste Bergensche Boekhandel in Bergen een serie smalle prenten, die als boekenlegger kunnen dienen. Tijdens de opening vertelt Manuel Kurpershoek over zijn werk en zal Pieter Jonker een toelichting geven op alle collecties die de kunstenaar aan Nobilis heeft geschonken.

Verbouwing

Er heeft ondertussen ook nog een kleine verbouwing plaats gevonden in het centrum voor prentkunst. De ruimte in het depot is vergroot, waar er voorlopig weer ruimte is voor het onderbrengen van nieuwe collecties. Zo komt op 27 juni de collectie grafiek van Herman Gordijn en zijn originele blokken en platen. Begin juli komt er een schenking uit Eindhoven van een bekend verzamelaarsechtpaar. Toch zal er nog gekeken moeten worden naar meer ruimte, omdat er ook nog ander werk ondergebracht moet worden. Met name de ateliernalatenschap van de Stellingwerfse kunstenaar Dirk Kerst Koopmans vraagt veel ruimte nu het huis in Balk ontruimd moet worden. En een deel van de ateliernalatenschap van Toon Wegner uit Orvelte is nog opgeslagen in Oosterwolde.

Pieter Jonker: ‘Ja, het centrum groeit als kool. Zowel de collectie, de activiteiten, de groepsbezoeken en de vrijwilligers- en vriendenorganisatie. Het zijn allemaal luxe problemen. Maar er is een versteviging in de organisatie aangebracht door een betere spreiding van taken en verantwoordelijkheden. Ik zie de toekomst in Fochteloo zonnig en met vertrouwen tegemoet. Tal van prominente kunstenaars en verzamelaars weten de weg naar ons te vinden. Niemand had verwacht dat we al na vijf jaar dit bereikt zouden hebben.’

De opening 15 juni is voor iedereen toegankelijk mits even een aanmelding via de website van de Stichting Nobilis heeft plaatsgevonden. De hele zomerperiode is het centrum op donderdag- tot en met zondagmiddag geopend van 13.30 – 16.30 uur. De tentoonstelling is gratis te bezoeken.

Theo Kurpershoek, Ontbijt in ’t hotel, litho, z.j., 253 x 410 mm.