Boeken

Hieronder vindt u een overzicht van de boeken en cahiers die u kunt bestellen via de rubriek BESTELLEN.

BOEKEN EN CAHIERS

Nobilis Cahier 9 Hans Blanken

NobilisCahier9-BlankenIn dit cahier ruim vijftig afbeeldingen van de etsen van Hans Blanken (1946) uit Wanswerd met een verhaal over zijn kunstenaarsbestaan. Vijftien jaar geleden stopte met het maken van etsen. Hij werkte vier maanden intensief aan één ets. Adembenemend werk. Hans Blanken maakte zo’n veertig staten van één ets, terwijl de uiteindelijke oplage meestal twaalf was. Zijn hele oeuvre omvat 120 verschillende etsen. Volgt zijn opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en later gaat hij ook nog naar de Vrije Academie in Den Haag. Het cahier telt 60 pagina’s en werd vormgegeven door Sijtze Veldema van Stilet Vormgeving Dwingeloo.

ISBN 978 9490847 15 9        prijs: € 7,50 + verzendkosten

Nobilis Cahier 8 Dirk Kerst Koopmans (1906-1998) Het spoor terugNobilis Cahier 8 Dirk Kerst Koopmans (1906-1998) Het spoor terug

Dirk Kerst Koopmans geboren en getogen in Weststellingwerf vertrok in 1928 naar Argentinië en Uruguay. Keerde terug in 1932 en ging wonen tussen de vissers en veenarbeiders aan De Scheene, waar hij twee zogenaamde tenten kocht. Eén van deze kleine arbeiderswoningen werd zijn atelier en een veenderijmuseum. In 1943 vertrok hij naar Gaasterland. Hij was veelzijdig, maakte houtgravures en lino’s, tekende veel met inkt en penseel, schilderde en schreef graag. Dit cahier telt 60 pagina’s en verscheen augustus 2016.

ISBN 978 94 90847 14 2          prijs: € 7,50 + verzendkosten

Gesneden Stilte Grietje Postma houtsnedesGesneden Stilte Grietje Postma houtsnedes

Na dertig jaar prenten maken door Grietje Postma (1962) werd het de hoogste tijd dit boeiende oeuvre in een boek te vangen. Rob Mohlmann schreef een boeiende inleiding voor deze oeuvre-catalogus. Sijtze Veldema fotografeerde het werk en verzorgde de vormgeving van dit bijzondere boek.

Grietje Postma uit Boelenslaan maakt reductiehoutsneden, waarbij natuur en landschap een belangrijke rol spelen. Het boek telt 108 pagina’s met ruim honderd afbeeldingen, verscheen op groot formaat in luxe band in 2016.

ISBN 978 94 90847 12 8           prijs: € 25,– + verzendkosten

Prenten van Anneke KuyperPrenten van Anneke Kuyper

Anneke Kuyper (1942) uit Haarlem geniet bekendheid door haar schitterende etsen, pastels, olieverfschilderijen, maar maakte ook prachtige exlibris. Bob van den Boogert schreef deze monografie. In 2016 werd dit boek door de Stichting Nobilis overgenomen van Uitgeverij Thoth Bussum, dat oorspronkelijk verscheen in 2011 ter gelegenheid van haar tentoonstelling in Museum Het Rembrandthuis in Amsterdam. Oorspronkelijke oplage bedroeg 500 exemplaren. Heel haar oeuvre is overigens te zien in het centrum voor prentkunst in Fochteloo.

Tijdelijk is het boek in prijs verlaagd van € 29,90 voor € 19,50 + verzendkosten (beperkte voorraad).

Lou Strik PrentenmakerLou Strik Prentenmaker

Lou Strik (1921-2001) liet een indrukwekkend oeuvre na van houtgravures, etsen, kopergravures en aquarellen. Dit boek verscheen in 2004 bij Uitgeverij Thoth in Bussum en werd in 2016 overgenomen door Stichting Nobilis, nadat de ateliernalatenschap van Lou Strik was overgedragen aan het centrum voor prentkunst in Fochteloo. De fantastische en surreële prenten bezitten een krachtige vormentaal en laten zich niet vergelijken met enig ander eigentijds werk. Het boek telt 176 pagina’s en ruim 200 afbeeldingen. De oorspronkelijke oplage bedroeg duizend exemplaren. Het werk van Strik is verder aanwezig in het Rijksmuseum Amsterdam en Museum Het Rembrandthuis.

Tijdelijk is het boek in prijs verlaagd van € 47,50 voor € 25,00 + verzendkosten.

Nobilis Cahier 6 Henk Hester (1933-2002) de Utrechtse jarenNobilis Cahier 6 Henk Hester (1933-2002) de Utrechtse jaren

In 2015 verscheen dit zesde deel in de reeks Nobilis Cahiers en gaat over leven en werk van Henk Hester, graficus, schilder, tekenaar.

Hij woonde in De Wilp en was docent aan de Academie Minerva in Groningen. In dit cahier ligt de nadruk op zijn Utrechtse jaren.

ISBN 978 94 9 0847 10 4 prijs € 7,50 + verzendkosten.

Nobilis Cahier 7 Ank Spronk –Feenstra (1919-2010) Etsen en aquarellenNobilis Cahier 7 Ank Spronk –Feenstra (1919-2010) Etsen en aquarellen

Nobilis Cahier 7 gaat over de grafica Ank Spronk-Feenstra uit Lochem.  Naast vrij werk in de etstechniek maakte ze ook exlibris.  In deze publicatie ook aandacht voor haar aquarellen.

Geschreven door drs. Aat J. Vervoorn en Pieter Jonker met tekstbijdragen van drs. Peter Thoben en Har Siekman.

ISBN 978 94 9 0847 11 1 prijs € 7,50 + verzendkosten.

Nobilis Cahier 4 Toon Wegner (1926=2010). Een gedreven kunstenaarNobilis Cahier 4 Toon Wegner (1926=2010). Een gedreven kunstenaar.

In 2014 verscheen dit vierde deel in de reeks over de graficus en grafiekpromotor pur sang Toon Wegner uit Orvelte. In de publicatie is er alle ruimte voor zijn vrije prenten en wordt zijn levensverhaal geschetst.  De publicatie telt 60 pagina’s en vele illustraties in kleur. Een must voor de grafiekliefhebber.

ISBN 978 94 9 0847 09 8 prijs € 7,50 + verzendkosten.

Dwingelderveld in transit, vastgelegd in tekeningen, houtsneden en teksten door Siemen Dijkstra.Dwingelderveld in transit, vastgelegd in tekeningen, houtsneden en teksten door Siemen Dijkstra.

Dit Nobilis-boek verscheen op 10 november 2013 in samenwerking met Galerie Wildevuur in een oplage van 750 exemplaren in een luxe uitvoering. Het boek is ondertussen uitverkocht. Ruim een jaar lang ging Siemen Dijkstra bijna dagelijks in zijn Dwingelderveld tekenen. Hij had de laatste jaren de veranderingen in natuur en landschap waargenomen en wilde dat vastleggen. Thuis gekomen
maakte hij van de tekeningen aquarellen en gouaches. Ruim honderd nieuwe werken van zijn hand werden in dit boek opgenomen.  Het boek verscheen met financiële steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds Drenthe, Waterschap Reest en Wieden, Cultuurfonds Westerveld, Gravin Van Bylandt Stichting, Johan Veenstra Stichting en de provincie Fryslân en telt 144 pagina’s.

ISBN 978 94 90847 08 1 uitverkocht

Nobilis Cahier 5 Graficus Fred. Koot (1927-2000). Een bezeten reizigerNobilis Cahier 5 Graficus Fred. Koot (1927-2000). Een bezeten reiziger.

In 2013 verscheen deze publicatie over de graficus Fred Koot van de hand van Pieter Jonker aangevuld met gesprekken met oud-leerlingen van Artibus (thans Hogeschool voor de Kunsten) in Utrecht en een essay van Frank Dekkers.  In november 2012 verwierf de Stichting Nobilis de ateliernalatenschap van Fred Koot, bestaande uit tachtig etsen en litho’s, twee dagboeken en een map met krantenknipsels.

De auteur verdiepte zich in leven en werk van deze graficus pur sang, die boeiende landschappen weergaf uit Aziatische landenmaar ook prenten maakte met een surrealistische en abstracte inslag.

Tal van belangrijke musea kochten werken van hem aan.

ISBN 978 94 90847 07 4 prijs € 7,50 + verzendkosten, 60 pagina’s in kleur.

Nobilis Cahier 3 Verscheidenheid in hoogdruk. Grafiek van Cees Andriessen, Peter Lazarov, Helene Smit, Antje Veldstra en Toon Wegner.Nobilis Cahier 3 Verscheidenheid in hoogdruk. Grafiek van Cees Andriessen, Peter Lazarov, Helene Smit, Antje Veldstra en Toon Wegner.

Dit derde cahier betreft een catalogus bij de tentoonstelling van genoemde grafici in Galerie Hoogenbosch in Gorredijk in 2012. Aan elke kunstenaar zijn vier pagina’s besteed met reproducties van hun werk en verder een inleidende tekst van Pieter Jonker. De publicatie werd mogelijk met steun van de provincie Fryslân en de P.W. Janssen’s Friesche Stichting.

ISBN 978 94 90847 06 7 prijs € 3,00 + verzendkosten, 24 pagina’s in kleur.

Nobilis Cahier 2 Johannes Mulders (1899-1989) schilder – illustratorNobilis Cahier 2 Johannes Mulders (1899-1989) schilder – illustrator

Dit Cahier verscheen ter gelegenheid van de tentoonstelling van het werk van Mulders in Open Stal 2012. De nadruk ligt in het cahier op het illustratieve werk van Johannes Mulders. De tekst is van de hand van Pieter Jonker, terwijl Sijtze Veldema van Stilet Vormgeving voor fotografie en vormgeving zorgde. En dat was geen sinecure wat dit cahier telt ruim 250 illustraties! Natuurlijk ook aandacht voor leven en werk van de kunstenaar.

De Stichting Nobilis kocht in 2012 uiteindelijk ook de ateliernalatenschap aan van Johannes Mulders, bestaande uit 700 werken op papier. De publicatie werd mogelijk gemaakt door de gemeente Weststellingwerf, Stichting Bercoop Fonds, Provincie Fryslân, Prins Bernhard Cultuurfonds, P.W. Janssen’s Friesche Stichting en de Koninklijke Van Gorcum.  De Stichting Nobilis vergaarde in 2013 ruim 6.000 euro voor het onderhoud van de door haar aangekochte Mulders-collectie bestaande uit tekeningen, prenten, aquarellen en boekillustraties.

ISBN 978 94 90847 00 5 prijs € 7,50 + verzendkosten, 60 pagina’s in kleur.

Nobilis Cahier 1 Jan Battermann (1909-1999): in de schaduw van CobraNobilis Cahier 1 Jan Battermann (1909-1999): in de schaduw van Cobra

In mei 2012 verscheen ter gelegenheid van een tentoonstelling van werk van de kunstschilder en graficus Jan Battermann dit eerste Nobilis Cahier. Naast informatie over leven en werk van de kunstenaar is er ook een werklijst opgenomen van zijn kleingrafiek. De Stichting Nobilis beheert een belangrijk deel van de ateliernalatenschap van Battermann. De tekst is van Pieter Jonker en Sijtze Veldema tekende voor de fotografie van het werk en voor de vormgever. Op de Rijksakademie in Amsterdam was hij klasgenoot van Karel Appel en toen Battermann gevraagd werd om mee te doen met wat later Cobra zou gaan heten, weigerde hij. De reden? Hij mocht dan niet langer figuratief werk maken. En hij deed beide en wilde ook beide blijven doen: abstract naast figuratief.

ISBN 978 94 90847 05 0 prijs € 7,50 + verzendkosten, 48 pagina’s in kleur.

Pieter Jonker / De prentkunst van Peter LazarovPieter Jonker / De prentkunst van Peter Lazarov

Dit formidabele boek (304 pagina’s) over twintig jaar kunstenaarschap van Peter Lazarov is een vervolg op het eerste boek van Pieter Jonker over zijn kunstenaarsvriend Het labyrint in zwart en wit. Houtgravures van Peter Lazarov (1991).  Ruim 500 illustraties geven in dit boek een beeld van de ontwikkelingen en de veelzijdigheid van het werk van Peter Lazarov. Hoofdstukken zijn gewijd aan zijn vrije grafiek, aan zijn toegepaste grafiek (exlibris, gelegenheidsgrafiek), aan zijn boekillustraties, aan zijn kunstenaarsboeken. Ruime aandacht is er voor de perioden dat Peter Lazarov voor langere tijd in Japan, Canada en China werkte. Biografie, bibliografie, lijst van tentoonstellingen en werklijsten maken het boek tot een waar overzichtswerk.

De uitgave werd gesteund door een groot aantal fondsen en telt een oplage van 666 exemplaren.

ISBN 978 94 90847 03 6 prijs € 49,50 + verzendkosten, 304 pagina’s in kleur.

Remco Heite / Dada in DrachtenRemco Heite / Dada in Drachten

In 1971 wijdde Remco Heite als redacteur vanhet tijdschrift Trotwaer een dubbelnummer aan Dada in Drachten. De contacten van de gebroerders Thijs en Evert Rinsema uit Drachten met kunstenaars als Kurt Schwitters en Theo van Doesburg leidden tot de laatste Dada-avond in Nederland: Drachten. Remco Heite schetst de achtergronden en verhaalt van deze bijzondere gebeurtenis. In 2012 verscheen het dubbelnummer in boekvorm. Nu met nog meer beeldmateriaal en nu in kleur.

Het boek werd mede mogelijk gemaakt door de gemeente Smallingerland en de provincie Fryslân.

ISBN 978 94 90847 02 9 uitverkocht

Het Remco Heite Schaaktoernooi 2008Het Remco Heite Schaaktoernooi 2008

Het tweede schaaktoernooiboek van het Remco Heite Schaaktoernooi werd uitgegeven door de Stichting Nobilis. Een fraai lees- en kijkboek voor elke schaakliefhebber.

ISBN 978 94 90847 043 prijs € 12,50 + verzendkosten.

Louk Tilanus / De penningkunst van Guus Hellegers

Dit tweede boek over beeldhouwer en medailleur Guus Hellegers (1937) bevat naast een algemene inleiding van Dr. Louk Tilanus over het werk van Hellegers een beschrijving van een 26-tal penningen, waardoor de keuze van de thema’s van de kunstenaar en zijn werkwijze verduidelijkt worden.

Het tweede deel van het boek geeft een compleet overzicht van het penningoeuvre van Hellegers, waarbj van elke penning de voor- enLouk Tilanus / De penningkunst van Guus Hellegerskeerzijde zijn afgebeeld. Het boek bevat meer dan 200 foto’s, telt 108 pagina’s en werd uitgegeven in een oplage van 1.000 exemplaren.

ISBN 978 94 90847 012 uitverkocht, 106 pagina’s in kleur.

Remco Heite / Guus Hellegers BeeldhouwerRemco Heite / Guus Hellegers Beeldhouwer

Drs. Remco Heite schreef in 1998 het boek Guus Hellegers Beeldhouwer, dat in 2002 werd herdrukt.

Vormgeving was in handen van Leendert van Pelt. Hellegers’ werk staat op allerlei plaatsen in ons land in de openbare ruimte. Daarnaast was hij docent aan de Academie Minerva in Groningen in kunstrecensent bij de Leeuwarder Courant.

Remco Heite / Guus Hellegers BeeldhouwerRemco Heite interviewt in dit boek de beeldbouwer/medailleur naast dat hij een algemene inleiding schreef over de kunstenaar en zijn werk. Een overzicht van tentoonstellingen en publicaties sluit deze fraaie publicatie af.

Prijs € 17,90 + verzendkosten, tweede druk, 96 pagina’s in duo-toon.

Pieter Jonker / Het labyrint in zwart en wit. Houtgravures van Peter LazarovPieter Jonker / Het labyrint in zwart en wit. Houtgravures van Peter Lazarov

Fraai overzicht van het werk van de bekende houtgraveur Peter Lazarov uit de periode 1980-1991 met een inleiding over leven en werk.

Het boek werd gemaakt in opdracht van drukkerij Krips Repro in Meppel in een oplage van 2.000 exemplaren.  In 2011 verscheen een vervolg op dit boek onder de titel De prentkunst van Peter Lazarov.

Prijs € 18,00 + verzendkosten, 96 pagina’s, groot formaat, in zwart-wit.

Kees Hoogendam en Pieter Jonker / Hannie Mein keramisteKees Hoogendam en Pieter Jonker / Hannie Mein keramiste

Bescheiden maar belangrijke en enigste publicatie over het werk van de keramiste Hannie Mein. Teksten van keramist Kees Hoogendam en van Pieter Jonker.

Prijs € 5,80 + verzendkosten, 49 pag. in kleur.

Pieter Jonker / Johannes Mulders: keunstschilder en illestraoterPieter Jonker / Johannes Mulders: keunstschilder en illestraoter

Een bescheiden publicatie over kunstschilder en graficus Johannes Mulders (1899-1989). Mulders kreeg zijn opleiding aan de Hage academie. Hij genoot bekendheid als boekillustrator, maar maakte in de jaren twintig van de vorige eeuw ook prachtige grafiek.

Prijs: € 3,00 + verzendkosten, 16 pagina’s, zwart-wit.

Bijgewerkt tot 17 augustus 2016.