Aekingerzand

Nieuwe grote kleurenhoutsnede van Siemen Dijkstra van Het Aekinger zand oftewel De Kale Duinen Appelscha gemaakt in 2020. Nog maar drie exemplaren te koop voor € 575,– ingelijst in passepartout en fraaie houten lijst. Reserveer nu uw exemplaar en kom kijken.

Sinds zaterdag 13 juni 2020 is het centrum voor prentkunst van de Stichting Nobilis op donderdag- tot en met zondagmiddag van 13.30 – 15.30 uur weer open voor publiek. De belangstelling voor de nieuwe tentoonstelling van prenten, aquarellen en tekeningen van Siemen Dijkstra en keramiek van Elysia Verhoeven is goed te noemen. Niet te druk. Bezoekers kunnen kiezen uit drie bezoekuren: 13.30 uur, 14.30 uur of 15.30 uur. Per uur mogen tien bezoekers in het gebouw vanwege de corona-maatregelen. Naast de bezoekers die aangemeld zijn, valt het op dat er ook nog veel bezoekers min of meer toevallig langs komen. Zij moeten hun adresgegevens achter laten. Mocht er een uitbraak komen van besmettingen, dan kan iedereen snel bericht ontvangen. Tot nu toe verloopt alles soepel. Er zijn nu al dertig prenten van Siemen Dijkstra verkocht en acht werken van Elysia Verhoeven. Het nieuwe boek van Siemen Dijkstra is uitverkocht. De nieuwe tentoonstelling is nog te zien tot en met 27 september dit jaar.

De Oolde Kuunder onder Makkinga. Een prachtige, grote aquarel te zien op de Siemen Dijkstra-tentoonstelling in het centrum voor prentkunst in Fochteloo. Bruikleen uit de Johan Veenstra-collectie Nijeholtpade.

Er meldden zich na de heropening ook negen nieuwe Vrienden voor de Stichting aan, die een welkomstpakket krijgen en dit jaar zelfs twee Vriendenprenten. Voorzitter Peter O. Gerrits: ‘Ja, dit is een hele goede start voor ons. Ik ben blij dat we voldoende bezoek krijgen en dat er zoveel verkocht wordt.’

Op woensdag 1 juli kwam er een nieuwe schenking voor de stichting: het complete prentoeuvre van Tom Thijsse uit Muiden. Hij was docent grafiek aan de Rietveld Academie in Amsterdam en aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.

Peter Kooij en Pieter Jonker werken op dit moment aan een nieuw Nobilis cahier over de aankoop van de 47 werken op papier van Siemen Dijkstra uit de Joop Nieuwstraten-collectie. Het cahier wordt ook voorzien van een complete bibliografie van Dijkstra en van een lijst van zijn tentoonstellingen.

Op 22 juli kwam er een prachtige schenking van prenten van Marian Vergouwen uit Etten-Leur. Uilen spelen een belangrijke rol in haar etsen en lino’s. In de corona-periode kwam ook de collectie prenten binnen gemaakt door Ruud Matthes, een Nederlandse graficus die in Ralichevo in Bulgarije woont. Ondertussen schonk graficus Cees Andriessen uit Apeldoorn ruim 125 hutsneden en lino’s uit de periode 1969-1994. Op 9 augustus kwamen alle prenten uit de ateliernalatenschap van Theo Elfrink uit Nijmegen naar Fochteloo.
Eerder al schonk de familie een kleine duizend kleine tekeningen (illustraties) van Theo Elfrink.

I.s.m. Exlibriswereld de uitgever van het tijdschrift Grafiekwereld is er een succesvolle aktie van de Stichting Noblilis gaande waarbij het mogelijk is een pakket van 125 verschillende kleine prenten aan te schaffen voor de prijs van € 35,00 (inclusief verzendkosten). Bestellen via info@stichtingnobilis.nl Allemaal originele grafiek van tal van kunstenaars, o.a. ook van Peter Lazarov. Het is bedoeld als een beginnerspakket om het verzamelen van prentkunst aan te moedigen. Er zijn al negen pakketten verzonden! Het zomernummer van Grafiekwereld is onlangs verschenen met een gevarieerde inhoud. Het tijdschrift staat onder redactie van Pieter Jonker, die per 1 januari 2021 na ruim negen jaar de redactie-leiding overdraagt aan Toon Streppel in Den Haag.