Expositie: Antje Veldstra Van veen tot wad

Zaterdag 27 augustus opening en boekpresentatie

Fochteloo. Na de vorige tentoonstelling bij Nobilis in 2018 heeft Antje Veldstra meer dan zestig nieuwe prenten en blokboeken gemaakt, die vanaf 27 augustus voor het merendeel getoond zullen worden in het centrum voor prentkunst van Stichting Nobilis. Onder de titel ‘Van veen tot wad’ maakt Antje Veldstra in haar kleurenhoutsneden een reis langs de natuur in het noorden van het land, maar haar project begon in het Fochtelooerveen. De opening is zaterdag 27 augustus om 14.30 uur. Bij de tentoonstelling verschijnt Nobilis cahier nummer 16. De cahiers zijn een serie publicaties over prentkunstenaars of over thema’s en onderwerpen in de prentkunst. Eerder al gaf Stichting Nobilis het boek ‘Antje Veldstra Met open blik’ uit, dat was het vierde boek dat over haar werk verscheen en dat boek is helaas uitverkocht.

Het werk

Antje Veldstra (1954) is geboren in Hindeloopen en dat zorgt altijd in haar werk voor een verbinding met water en met de zee. In haar werk spelen natuur en landschap en haar zorgen daarover altijd een rol. Een mooi voorbeeld daarvan is haar nieuwe kleurenhoutsnede van een weidevogel, die de titel meekreeg ‘Grutto / Landschapspijn’. Van deze houtsnede heeft Stichting Nobilis een fraaie kunstkaart laten drukken.

Van 1979-1985 volgt ze de vrije afdeling op de Academie Minerva in Groningen. Tot 1988 is ze microbiologisch analiste. Uiteindelijk kiest ze in hoofdzaak voor grafiek. Al in 1992 wint ze samen met Rolf Weijburg en Vincent van Ojen de Nederlandse grafiekprijs tijdens Grafiek Nu in Singer Museum Laren. Ze is bijzonder succesvol. Haar tentoonstellingen zijn talrijk. Vroeger maakte ze wel prenten van een meter lang en speelde abstractie in haar werk misschien een grotere rol. Haar kleurgebruik wordt altijd geprezen. Ze werkt in de techniek van de reductiehoutsnede. Voor elke nieuwe drukgang snij je iets weg uit de plaat en drukt dan over de vorige drukgang heen. Dat kan wel oplopen van tien tot twintig drukgangen. Van de plaat blijft niet veel over en je kunt niet meer bijdrukken. Ze maakt ook toegepast werk in dezelfde techniek, zoals exlibris en gelegenheidsgrafiek, boekomslagen en illustraties voor bibliofiele boeken. Een dezer dagen verschijnt bij de private-press van Pim Witteveen in Noordlaren een bibliofiele uitgave met gedichten van Carlos Drummond de Adrade met drie originele houtdrukken van Antje Veldstra. Verder is ze docente in het Grafisch centrum in Groningen, maar geeft ook cursussen thuis in haar atelier.

Antje Veldstra en Fochteloo

Met regelmaat geeft ze workshops in het centrum voor prentkunst in Fochteloo, die altijd optimaal bezet zijn. Elk jaar neemt ze daar ook deel aan de Dag van de Prentkunst, al geeft ze toe dat ze niet van kunstmarkten en kunstroutes houdt, maar voor Fochteloo maakt ze graag een uitzondering. Pieter Jonker van Nobilis volgt haar werk al jaren: ‘In beginjaren negentig kreeg ik een kleine Veldstra-prent van een verzamelaarster uit Lageland. Ik was direct verkocht en keek torenhoog tegen haar op, maar niet wetend dat ik veel later met Antje Veldstra samen mocht werken met tentoonstellingen, boeken en workshops. Voor mij is zij de Grande Dame van de noordelijke prentkunstenaars. Ik droom erover om samen met Sijtze Veldema en Peter Kooij ooit een oeuvre-catalogus te maken van het werk van Antje Veldstra. Een boek met al haar prenten, blokboeken en toegepast werk. Maar ja dan mogen we zo langzamerhand wel beginnen, want dat kost wel een paar jaar werk.’

Vriendenprent

De expositie ‘Antje Veldstra Van veen tot wad’ in Fochteloo is tot en met zondag 25 september te zien en de bedoeling is dat de tentoonstelling daarna doorreist naar andere plaatsen. Deze week werd bekend dat Antje Veldstra de Vriendenprent 2023 voor de Vrienden van de Stichting Nobilis gaat maken. Dat wordt voor haar een hele klus omdat de laatste vijf maanden het aantal vrienden met ruim honderd gegroeid is naar boven de 350.  Vrienden betalen dertig euro per jaar en krijgen daarvoor elk jaar een Nobilis cahier, een vriendenprent en uitnodigingen voor de openingen en de speciale activiteiten. De groei is gerealiseerd in de periode van de Jeanne Bieruma Oosting-tentoonstelling, die bijna 2.000 bezoekers naar Fochteloo trok