Jeanne Bieruma Oosting en de prentkunst

Van zondag 10 april tot en met zondag 21 augustus 2022.

Jeanne Bieruma Oosting (1898-1994) had een grote passie voor grafiek. Haar oeuvre omvat vele honderden prenten, gemaakt in uiteenlopende grafische technieken en tot stand gekomen in iedere fase van haar lange werkzame leven. Naast prenten maakte ze boekillustraties, exlibris en postzegels. Jeanne Oosting was een voortreffelijk schilder en was naar onderwerpkeuze en schildertechniek veelzijdig.

Prenten van Jeanne bij Nobilis

In de tentoonstelling in Fochteloo ligt de nadruk op haar prenten na haar terugkeer uit Parijs in 1940, waar ze voor de oorlog veel werkte in het atelier van Stanley William Hayter. Toch hangen er evenwel enkele prenten uit de jaren twintig en dertig. U zult er een paar fraaie voorbeelden zien van haar schilderkunst. Exlibris, boekillustraties en postzegels zijn er zien. Er zijn twee prachtige tekeningen uit 1948. De door haar geïllustreerde boeken worden getoond. Een aantal zelfs met originele etsen. Alle werken komen uit de eigen collectie.

Prenten van ‘De Grafische’

De tentoonstelling bestaat eigenlijk uit twee delen. Naast het werk van Jeanne Bieruma Oosting wordt grafisch werk getoond van haar naaste kunstenaarsvrienden Pam G. Rueter, Mr. Joop Sjollema, Theo Kurpershoek en Otto B. de Kat. In 1934 werd Jeanne Bieruma Oosting lid van de Vereeniging tot Bevordering der Grafische Kunst, kortweg De Grafische. Tot de opheffing in 1971 bleef ze lid van deze kunstenaarsvereniging die zich toelegde op het organiseren van grafiektentoonstellingen in ons land. Zij was een actief lid: schreef voor het tijdschrift, hielp met het inrichten van de tentoonstellingen enz. Stichting Nobilis laat in de tentoonstelling in Fochteloo ook werk zien van prentenmakers van De Grafische die heel vaak met Jeanne Bieruma Oosting exposeerden. U moet bijvoorbeeld denken aan werk van M.C. Escher, Lou Strik, Dirk van Gelder, Akke Sins, Nico Bulder, Dick van Luijn, Toon Wegner en Thijs Mauve die veelal in de techniek van de hoogdruk werkten. Of aan Kuno Brinks, Wim Zwiers, Aat Veldhoen, Engelien Reitsma-Valenca, Hubert Levigne, Debora Duyvis, Ru van Rossem, Harry van Kruiningen, Cor de Wolff en Jan A. Deodatus die ook in diepdruk werkten. Litho’s zijn er van Jan Mensinga en Aart van Dobbenburgh. Uit de Stellingwerven zijn De Grafische-leden Johannes Mulders en Jan Abraham Bakker vertegenwoordigt. Al het getoonde werk komt uit de Nobilis-collectie. Kortom in de Zomer van Jeanne valt er veel te genieten in het centrum voor prentkunst.

Nieuw boek

Het boek Jeanne Bieruma Oosting en de prentkunst, geschreven door Peter Kooij en Pieter Jonker is een weerspiegeling van de tentoonstelling. Na een korte levensschets laat Peter Kooij Bieruma Oosting zelf aan het woord over grafiek en hij beschrijft hoe anderen haar prenten plaatsten. Pieter Jonker vertelt in het boek over alle andere kunstenaars en over de geschiedenis van de Nobilis-collectie. Ruim 300 afbeeldingen, 240 pagina’s, hard cover met leeslint. Te koop in de betere boekhandel en in de belangrijkste musea voor € 20,00 en te bestellen info@stichtingnobilis.nl

Bij verzending worden verzendkosten in rekening gebracht.