Splinternieuw in Fochteloo: de nieuwe Withuis!

Vanaf nu te koop bij Stichting Nobilis, centrum voor prentkunst de nieuwe biografie geschreven door dr. Jolande Withuis Geen tijd verliezen. Jeanne Bieruma Oosting 1898-1994. Het boek verscheen op 4 november 2021 bij Uitgeverij De Bezige Bij. Over Nederlandse kunstenaars uit de twintigste eeuw zijn weinig biografieën verschenen. Je denkt aan Maurits C. Escher. Bieruma Oosting geniet bekendheid als schilder maar ook als prentkunstenaar. In Fochteloo is haar werk goed vertegenwoordigd. Meester-biografe Jolanda Withuis slaagt er voortreffelijk in om een levendig beeld te schetsen van het lange leven van de kunstenares, die strijd moest leveren om zich te ontworstelen aan het milieu van de rijke Friese landadel (Oranjewoud en Beetsterzwaag). Een vrouw die geen twee Heren wilde dienen.

Volgend jaar is er vanaf 9 april in Fochteloo een tentoonstelling met grafiek van haar hand ontstaan na de Tweede Wereldoorlog, met toegepast grafisch werk en met werk van een twintigtal grafici waar Jeanne Oosting regelmatig mee exposeerde. In vier andere musea ook Bieruma-Oosting-tentoonstellingen.

Het boek is rijk geïllustreerd (ook een katern in kleur) , hard cover, leeslint, 478 pagina’s, € 39,99 en wordt u op verzoek toegestuurd (zie bestelformulier)

Gun u zelf heerlijke winteravonden met de nieuwe Withuis op de bank ter voorbereiding van de vijf tentoonstellingsbezoeken in 2022 in ‘De zomer van Jeanne’. Lees meer over ons project op deze website onder het kopje Nieuws. Bestellen