In 2020 kon de Stichting Nobilis helaas geen Dag van de Prentkunst organiseren, daarom heeft het bestuur ervoor gekozen om op zaterdag 10 juli 2021 van 10.00 – 17.00 uur een Open Dag van de Prentkunst te vieren. De bedoeling is dat we elkaar volop in de open lucht kunnen ontmoeten. Er wordt een Prentkunstmarkt georganiseerd met echte kramen op ons plein en gazon, waar Nederlandse prentkunstenaars hun nieuwe werk kunnen tonen en verkopen, waar ook weer prenthandelaren welkom zijn en waar de Stichting Nobilis op allerlei wijze promotie voor de prentkunst maakt. Talrijk zijn de aanbiedingen en acties. Er komt een route rondom het hele complex, waarbij ook terrassen worden aangelegd, zodat we gemakkelijk de anderhalve meter in acht kunnen nemen. Deze dag vindt ook de opening plaats van de nieuwe tentoonstelling van Sierd Geertsma (1896-1985) en vindt de presentatie plaats van het nieuwste boek van de Stichting Nobilis, dat samen met Museum Drachten en de Sierd Geertsma Stichting wordt uitgegeven. Een boek over leven en werk van deze Appelschaster kunstenaar. We gaan ervan uit dat de buitenlucht de prentkunst en de liefhebbers van prentkunst goed zal doen! In de grote zaal in het Dorpshuis Et Legien verzorgt Pieter Jonker op gezette tijden die dag voor kleine groepen een lezing met PowerPointpresentatie over Sierd Geertsma.

Bij slecht weer worden die dag alle activiteiten naar binnen verplaatst naar het centrum en het Dorpshuis.