Antje Veldstra – Met open blik

Een fenomeen in de prentwereld van ons land: Antje Veldstra (1954) in Groningen. Talrijk zijn de publicaties over haar werk. Gekend wordt ze door haar houtdrukken in kleur, maar ze tekent en schildert ook. Ze maakt objecten. Antje Veldstra volgt van 1979-1985 de vrije afdeling van Academie Minerva Groningen. In 1992 wint ze samen met Rolf Weijburg en Vincent van Ojen de Nederlandse grafiekprijs van Grafiek Nu Singer Museum Laren. De jury spreekt dan al over de monumentaliteit van haar prenten en het gloedvolle kleurgebruik. Het landschap en oude culturen zijn een belangrijk thema in haar werk. Abstractie en figuratie wisselen elkaar af. Ze maakt hele grote prenten, maar ook exlibris. Antje Veldstra verzorgt workshops in Groningen maar ook in het centrum voor prentkunst in Fochteloo.

In het boek Antje Veldstra. Met open blik wordt recent werk getoond vergezeld van de teksten van de kunstenares. Met een inleiding van prof. dr. Goffe Jensma. Het omslag wordt gevormd door een echte prent, vandaar de oplage van het boek: twee honderd exemplaren. Prachtig vormgegeven door Sijtze Veldema van Stilet Vormgeving. Het is eigenlijk een vervolg op het boek Antje Veldstra Eaven thús. In 2021 wordt een derde deel in deze serie verwacht, ook uitgegeven door Stichting Nobilis.

Auteurs: Goffe Jensma (inleiding) en Antje Veldstra (teksten en gedichten). Uitgegeven met steun van P.W. Janssen’s Friesche Stichting en Fondation PJ.

2018, 60 pagina’s met 130 illustraties in kleur.

UITVERKOCHT