De prentkunst van Peter Lazarov

Dit boek over houtgraveur Peter Lazarov (1958) verscheen ter gelegenheid van twintig jaar werken in Nederland. De Stichting Nobilis werd voor hem opgericht om hem te helpen een bestaan als kunstenaar in ons land op te bouwen. Thans woont en werkt hij in Bulgarije en China maar op gezette tijden keert hij terug naar Fochteloo. In Canada, Verenigt Koninkrijk en Duitsland is hij ook regelmatig te vinden om er te werken en zijn werk te laten zien. Naast vrije prenten heeft hij veel toegepaste grafiek gemaakt in de twintig jaren dat hij in ons land werkzaam was. Het boek gaat over zijn leven, zijn werk, zijn toegepaste technieken en is voorzien van werklijsten. Er is ook aandacht voor zijn kunstenaarsboeken en zijn illustratiewerk. Een bibliografie en een lijst van tentoonstellingen is opgenomen. Al zijn kleine prenten zijn afgebeeld. Opgenomen zijn de kunstenaarsportretten die Peter Lazarov maakte in opdracht van Stichting Nobilis. U moet niet schrikken: dit boek is rijk aan 676 afbeeldingen. Al met al een fors naslagwerk van een eminent kunstenaar. Hard cover met leeslint en vormgegeven door Sijtze Veldema van Stilet Vormgeving. Ruim 400 intekenaars maakten dit boek mogelijk naast een groot aantal fondsen. Een uitgave van Stichting Nobilis.

Auteur: Pieter Jonker

2011, 304 pagina’s met 676 afbeeldingen in zwart-wit en kleur