Gemeente schenkt schilderijen Sierd Geertsma aan stichting Nobilis

Fochteloo Wethouder Esther Verhagen draagt woensdag 16 november vier schilderijen van kunstenaar Sierd Geertsma over aan stichting Nobilis. Dit gebeurt op verzoek van de stichting.

De schilderijen zijn nu nog eigendom van de gemeente. Stichting Nobilis zet zich onder andere in voor prentkunst uit Nederland uit de 20-ste eeuw. De stichting heeft al een aantal werken van Sierd Geertsma in haar bezit. ,,Het is mooi dat de collectie van stichting Nobilis nu uitgebreid wordt met deze vier indrukwekkende schilderijen. Dit geeft de schilderijen naast hun individuele betekenis, een grotere betekenis binnen een groeiende collectie”, aldus wethouder Verhagen.

De enige professionele kunstenaar

Beeldend kunstenaar Sierd Geertsma (1896 – 1985) was tot in de jaren zestig de enige professionele beeldend kunstenaar van Ooststellingwerf. Hij heeft in diverse technieken getekend en geschilderd en over verschillende onderwerpen.
Na zijn overlijden is het meeste werk overgebracht naar museum Drachten. De erven van Geertsma vinden het belangrijk dat het werk wordt verzameld en getoond, ook in Ooststellingwerf.

Vier schilderijen

Er worden vier schilderijen aan de stichting geschonken. Deze schilderijen werden ooit van de gemeente via een BKR-regeling. Tot de overdracht hangen ze nog in verschillende vergaderruimten in het gemeentehuis. Het gaat om ‘Steven en Ant’ (olieverf op board), Duinlandschap (tekening krijt), Onraad (tekening krijt en pastel) en Zonder titel (landschap jeneverbes) een tekening met kleurpotlood. De schilderijen zijn vanaf 16 november samen met andere werken van Sierd Geertsma te bezichtigen in het centrum van Prentkunst van Nobilis aan het Zuideinde 26b in Fochteloo.