Geslaagde zesde Dag van de Prentkunst

Fochteloo. Voor de tweede keer speelde de Dag van de Prentkunst zich voor het grootste deel af in de buitenlucht, maar ook in het Dorpshuis Et Legien en het centrum voor prentkunst. Nauwgezet werden afgelopen zaterdag de bezoekers geregistreerd. Voor het eerst in haar geschiedenis passeerde de teller de vierhonderd bezoekers. Honderd meer dan vorig jaar.

Van heinde en ver

De meeste bezoekers kwamen uit het noorden des lands, maar ook uit de randstad kwamen mensen speciaal voor deze dag naar Fochteloo. Nobilis kon zeventien nieuwe vrienden noteren. Daar staat teller ondertussen op 318. De deelnemende kunstenaars en organisaties waren ook enthousiast en tevreden met hun omzet. ’s Ochtends stond er nog aardig veel wind, maar het bleef mooi droog weer. Bij de opening om 11.00 uur prees voorzitter Peter O. Gerrits de vrijwilligers van Nobilis die de hele dag in touw waren. Hij verwelkomde de kunstenaars en de eerste toegestroomde bezoekers. De prentkunstenaars konden rekenen op een publiek dat zeer geïnteresseerd was. De eerste honderd vrienden van de Stichting die zich meldden, konden een prachtige zeefdruk van Peter O. Gerrits afhalen. In de loop van de dag raakte de hele oplage op. Van de speciale aanbieding van de prent Tuin van Manuel Kurpershoek uit Nijmegen werden 19 exemplaren verkocht. Van de map met tien bijzondere Bulgaarse prenten werden twee exemplaren verkocht, maar die kostten dan ook vijfhonderd euro.

Speciale prent door Peter O. Gerrits voor de eerste 100 ‘Vrienden van Nobilis’

Jeanne Bieruma Oosting en de prentkunst

Het boek van Peter Kooij en Pieter Jonker ‘Jeanne Bieruma Oosting en de prentkunst’ raakte op een tiental exemplaren na uitverkocht. Vrijdag al moest Nobilis de musea in Zutphen en Maassluis teleurstellen dat hun grote bestellingen niet meer uitgevoerd konden worden. Binnen drie maanden werd de hele oplage van 850 exemplaren verkocht. ‘De tentoonstellingen in vijf musea duren nog tot en met 21 augustus en dan is het jammer dat het boek niet meer leverbaar is. Het boek wordt niet herdrukt. Er wordt op dit moment aan vier nieuwe publicaties gewerkt, die dit jaar nog gaan verschijnen. Dat is allemaal in het kader van het project ‘Nu of nooit’ dat financieel gesteund wordt door de gemeente Ooststellingwerf en de provincie Friesland en enkele cultuurfondsen,’ zo vertelt Nobilis-voorzitter Peter O. Gerrits. ‘De tentoonstelling in het centrum werd deze dag ook goed bezocht. Er was geen wanklank te horen, de sfeer was de hele dag gemoedelijk en EHBO-er Maria Hafkenscheid uit Haulerwijk bleef de hele dag op haar post. Pieter Jonker had twee keer een volle bak met zijn lezing van een uur over Jeanne Bieruma Oosting. Eigenlijk kunnen we er niet om heen volgend jaar moet de zevende editie georganiseerd worden, maar eigenlijk is het ook bijna een voorwaarde dat de dag zich ook deels buiten afspeelt. We kunnen nooit ruim vierhonderd bezoekers in het dorpshuis ontvangen, al komen ze verspreid over de dag,’ vervolgt Gerrits.

Bekendmaking van de winnaar van de verloting van een prent van Jan van der Meulen

Uitslag verloting

Pieter Jonker mocht aan het eind van de dag de trekking van de verloting van de prachtige ingelijste litho van Jan van der Meulen verrichten. Hij prees eerst het werk van de commissie, die deze dag organiseerde. Judith Bouma-Litjens, Barteld Londo, Peter O. Gerrits en Beint Koopstra kregen een hartelijke applaus van de toegestroomde kunstenaars en bezoekers. De prent van Jan van der Meulen moet bezorgd worden in Langedijke bij de winnaar René van Dijk aan de Stokdijk 8. Alle bezoekers mochten gratis deelnemen aan deze verloting als ze zich bij binnenkomst lieten registreren. Op die manier hield de organisatie zicht op het precieze aantal bezoekers.

Bekijk de foto’s van de Zesde Dag van de Prentkunst