Grietje Postma – Gesneden stilte/Carved Silence -Houtsnedes/woodcuts

Grietje Postma (1961) uit Drachten genoot haar opleiding aan de Academie Minerva in Groningen. Schilderen bij Jan van Loon en grafiek bij Wim van Veen. Haar meerkleurenhoutsneden in de reductietechniek zijn magistraal en zij geniet landelijke bekendheid. Hoogste tijd voor een boek met al haar prenten, zo dacht het bestuur van de Stichting Nobilis. Er werd gekozen voor een oplage van 750 exemplaren, die nu op enkele tientallen exemplaren na nu is uitverkocht. Het boek is voorzien van een voortreffelijke inleiding van Rob Mohlmann uit Appingedam. Hij organiseert jaarlijks grote tentoonstellingen met bijbehorende boeken op het terrein van de figuratieve kunst in Museum Mohlmann. Hij is niet alleen een hele goede schilder, maar heeft ook de gave van het woord.  Sijtze Veldema van Stilet Vormgeving Dwingeloo verzorgde de fotografie en de vormgeving van dit boek. Het boek is gebonden in een hard omslag en half linnen. De prenten van Grietje Postma tellen doorgaans tussen de tien en twintig drukgangen. Spannend voor haar is het effect van de kleurlagen die over elkaar heen gedrukt worden. Ze is erg gevoelig voor de sfeer in haar prenten. Bomen, boswallen, rijen bomen, bossen kom je veel tegen in haar landschapsprenten.

Auteur: Rob Mohlmann, uitgegeven door Stichting Nobilis met steun van Prins Bernhard Cultuurfonds, Johan Veenstra Stichting, P.W. Janssen’s Friesche Stichting, Stichting Bercoop Fonds, Gifted Art, Woudsend Anno 1816 en diverse galeriehouders.

2016, 108 pagina’s met 115 afbeeldingen in kleur.

Het boek is inmiddels uitverkocht.