herman-gordijn

Herman Gordijn

Herman Gordijn (1932-2017) behoort tot de belangrijkste Nederlandse schilders van de afgelopen zestig jaar. In die periode werkte hij aan een buitengewoon consistent oeuvre. Van tijdelijke kunstmodes heeft hij zich nooit wat aangetrokken, het ging hem niet om de kunst maar om de mens. Zo schilderde hij monumentale prostituees, feestelijk versierde vrouwen en mannen met buiken en billen als ballen. Daarnaast genoot hij een grote reputatie als portretschilder van onder anderen koningin Beatrix. Maar hij is niet alleen een schilder van betekenis maar ook een geweldige tekenaar en graficus. Gijsbert van der Wal schrijft daarover in dit boek het hoofdstuk Alles begint met tekenen.
In 2019 besloot dr. Joseph Kessels, de vriend van Herman Gordijn, de collectie originele etsplaten en houtblokken van het grafisch werk van Gordijn en diens prenten te schenken aan de Stichting Nobilis. Daarna kwam ook de bibliotheek van Herman Gordijn en diens kunstenaarsdocumentatie naar Fochteloo.
Momenteel wordt gewerkt aan een Nobilis Cahier over Herman Gordijn met een bibliografie over de kunstenaar.

Auteurs: Yvette van der Zande, Rob Smolders, Gijsbert van der Wal, Joseph Kessels en Feico Hoekstra. Het boek werd uitgegeven door Waanders en de kunst i.s.m. Museum More met steun van Jaap Harten Fonds, Gravin van Bylandt Stichting en De Gijselaar-Hintzenfonds.

2017, tweede druk, 192 pagina’s, 200 illustraties in kleur en zwart-wit

Prijs: € 28,50 + porto