Jeanne Bieruma Oosting en de prentkunst

Jeanne Bieruma Oosting (1898-1994) had een grote passie voor grafiek. Haar oeuvre omvat vele honderden prenten, gemaakt in uiteenlopende grafische technieken en tot stand gekomen in iedere fase van haar lange werkzame leven.
Vanaf 1934 is ze lid van de Vereeniging tot Bevordering der Grafische Kunst, kortweg De Grafische. Tot de opheffing van dit gezelschap eind 1971 blijft ze een actief en betrokken lid. In de loop der decennia leerde ze via De Grafische veel collega-kunstenaars kennen, zoals M.C. Escher en Pam G. Rueter. Met enkele daarvan was ze goed bevriend. Heel wat gezamenlijke exposities volgden. Bieruma Oosting leverde de vereniging hand- en spandiensten en ze zat in de ballotagecommissie en kascommissie.

De zomer van Jeanne

Het  boek verschijnt in 'De zomer van Jeanne', waarin vijf musea verspreid over het land werk tonen van Jeanne Bieruma Oosting, ieder vanuit een eigen invalshoek. De aanleiding is de verschijning in november 2021 van de biografie van Jolande Withuis Geen tijd verliezen. Jeanne Bieruma Oosting 1898-1994.
In het centrum voor prentkunst van de Stichting Nobilis in Fochteloo, de uitgever van dit boek, ligt de focus op Bieruma Oostings vrije grafiek van na haar terugkeer uit Parijs in 1940 en op haar toegepaste werk, aangevuld met vroegere prenten en enkele schilderijen. Dat alles omringd met de kunst van met haar bevriende Nederlandse kunstenaars en die leden van De Grafische met wie ze regelmatig tentoonstelde. Opmerkelijk is dat Stichting Nobilis voor haar tentoonstelling uit eigen collectie kon putten; van acht van Bieruma Oostings regelmatige mede-exposanten bevindt zich zelfs de ateliernalatenschap in Fochteloo.

Tentoonstelling in Nobilis

Het boek is een weerspiegeling van de tentoonstelling en beide laten daarmee een deel zien van het verzamelgebied van de Stichting. Na een korte levensschets laat Peter Kooij Bieruma Oosting zelf aan het woord over grafiek en hij beschrijft hoe anderen haar prenten plaatsten. Naast vrije grafiek toont deze publicatie een aanzienlijk deel van het toegepaste werk van de kunstenares. De geschiedenis en de rol van De Grafische in het leven van Bieruma Oosting wordt geschetst.
Pieter Jonker, die samen met vrienden in februari 1991 aan de wieg stond van Stichting Nobilis, neemt u vervolgens mee, via de kunstenaars die regelmatig met Jeanne Bieruma Oosting hebben geëxposeerd, door de geschiedenis van de collectievorming van het centrum voor prentkunst.
Een werklijst van alle door Bieruma Oosting gemaakte exlibris completeert het geheel.

Boekgegevens

Titel: Jeanne Bieruma Oosting en de prentkunst

Auteurs:  Peter Kooij en Pieter Jonker

Boekontwerp: Sijtze Veldema, Stilet Vormgeving