johannes-mulders- vrijheid-in-gebondenheid

Johannes Mulders – Vrijheid in gebondenheid

Johannes Mulders (1899-1989) breekt door met zijn opvallende houtsneden voor het Friese tijdschrift De Holder (1926-1929) en als illustrator van kinderboeken en ontwerper van boekbanden. Hij voltooit zijn opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en keert daarna terug naar Friesland. Hij geniet bekendheid als schilder en tekenaar van het noordelijk landschap, haar natuur en haar dorpen. Ruim honderd boeken illustreert hij. In 1979 is er in het Fries Museum in Leeuwarden een overzichtstentoonstelling van zijn werk. In 2012 koopt Pieter Jonker de ateliernalatenschap van Mulders aan met ruim achthonderd werken op papier en brengt de collectie onder bij de Stichting Nobilis. In dat jaar publiceert hij Nobilis Cahier 2 Johannes Mulders (1899-1989) schilder-illustrator met de nadruk op het illustratiewerk van Mulders (met 252 afbeeldingen).
In 2017-2019 wordt de Mulders-collectie van Stichting Nobilis nog aanzienlijk uitgebreid door schenkingen en bruiklenen. Hoogste tijd voor een echt kloek boek in hard cover, vormgegeven door Sijtze Veldema van Stilet Vormgeving.

Auteur: Pieter Jonker. Het boek is een uitgave van de Stichting Nobilis i.s.m. Noordboek en verscheen met steun van de gemeente Weststellingwerf, Fondation PJ en Stichting Bercoop Fonds.

2019, 180 pagina’s en 243 afbeeldingen in kleur en en zwart

Prijs: € 25,00 + porto