lou-strik

Lou Strik – Prentenmaker

Lou Strik (1921-2001) was een van de laatste houtgraveurs in West-Europa die op groot formaat zijn blokken sneed. Zijn werken laten zich lezen als een rijk prentenboek, een satirisch sprookje over de mens van nu en van alle tijden. De fantastische en surreële prenten bezitten en krachtige vormentaal en laten zich niet vergelijken met enig ander eigentijds werk. Hij voelde verwantschap met Hieronymus Bosch, Pieter Bruegel en bewonderde Giovanni Battista Piranesi. Had waardering voor zijn vriend en collega M.C. Escher. In het boek komen verschillende auteurs aan het woord. Er worden vrije prenten maar ook aquarellen van Lou Strik afgebeeld. En zijn oeuvre aan kleine prenten is in zijn geheel afgebeeld. In 2015-2016 schonk zijn partner, graficus Anneke Kuyper, de complete ateliernalatenschap van deze grote meester aan de Stichting Nobilis. Zij was ook de motor achter dit voortreffelijke boek uitgevoerd in hard cover met stofomslag. Stichting Nobilis nam in 2016 het boek over van de oorspronkelijke uitgever: Thoth Bussum.

Auteurs: Wim Crouwel (inleiding), Pam G. Rueter, Luc van den Briele, Wim G. Ket, Aat Vervoorn, Jos van Waterschoot, Maartje Strik en Anneke Kuyper.

2004, 176 pagina’s met veel afbeeldingen in zwart-wit en kleur

Prijs: van € 49,50 nu € 25,00 + porto

Als u zich aanmeld als Vriend van de Stichting Nobilis dan kunt u het boek ten geschenke ophalen in Fochteloo of tegen vergoeding van de portokosten toegestuurd krijgen.