NobilisCahier15-GrietjePostma

Nieuwe meerkleuren hout- en linosnedes van Grietje Postma

Fochteloo. Vanaf zondag 10 oktober kan in het centrum voor prentkunst de nieuwe tentoonstelling bezocht worden met meerkleuren hout- en linosnedes van Grietje Postma uit Drachten. In 2016 verscheen er bij de Stichting Nobilis bij een overzichtstentoonstelling van haar werk in Fochteloo het boek ‘Grietje Postma Gesneden stilte’ Het boek is al langere tijd uitverkocht. De tentoonstelling die zaterdag opent tijdens de Vriendendag van de Stichting Nobilis toont haar nieuwe werk dat ze sinds 2016 heeft gemaakt. Behalve kleurenhoutsneden heeft ze ook een aantal linosneden in kleur gemaakt. Op de Vriendendag die in het Dorpshuis Et Legien wordt gehouden wordt de nieuwste publicatie over Grietje Postma gepresenteerd. Het is Nobilis cahier 15. Sijtze Veldema van Stilet Vormgeving uit Dwingeloo verzorgt de uitgave, die ruim vijftig afbeeldingen telt en in een oplage van duizend stuks verschijnt in samen werking met een landelijke organisatie op het terrein van de prentkunst. De Nobilis cahiers zijn een serie boekjes van 48 pagina’s die aandacht schenken aan kunstenaars, die in Fochteloo exposeren of aan kunstenaars wier ateliernalatenschap zich in het centrum voor prentkunst bevindt. Volgend jaar staan er drie cahiers op stapel: over Jeanne Bieruma Oosting, over Cees Andriessen uit Apeldoorn en over Jan van der Meulen uit Burgum. Op dit moment werkt de uitgeverij van de Stichting ook aan een aantal boeken: over Sierd Geertsma, Karel Wetselaar, Tom Thijsse, Antje Veldstra en Herman Gordijn. Pieter Jonker: ‘Ja, dat is een ambitieus programma, maar door al die publicaties die onze tentoonstellingen begeleiden, zetten we het centrum voor prentkunst nog beter op de kaart. We geven meer boeken uit dan het Fries Museum in Leeuwarden. We worden door tal van fondsen gesteund en het is ons gelukt om meerdere nieuwe auteurs aan ons fonds te verbinden.’

Houtsnede, 2020-I, afm. ingelijst 65x55 cm
Houtsnede, 2020-I, afm. ingelijst 65×55 cm
Houtsnede, 2020-II, afm. ingelijst 40x47 cm
Houtsnede, 2020-II, afm. ingelijst 40×47 cm
Linoleumsnede, 2020-VIII, afm. ingelijst 36x44 cm
Linoleumsnede, 2020-VIII, afm. ingelijst 36×44 cm

Vriendenprent

Op 9 oktober wordt niet alleen de nieuwe tentoonstelling geopend en de nieuwe publicatie over Grietje Postma gepresenteerd, maar ook de nieuwe Vriendenprent 2021 wordt aangeboden. Dit jaar is de prent door Postma gemaakt: een meerkleuren hout- en linosnede in negen drukgangen. Jaarlijks kan ze zo’n vijf of zes nieuwe prenten maken, omdat het proces zo tijdrovend is. Dit jaar heeft ze ruim vier maanden aan de Vriendenprent gewerkt. Niet alleen het grote aantal drukgangen speelt haar parten, maar ook de oplage. Toen ze de opdracht aanvaardde waren er 167 Vrienden van Nobilis, maar nu 224. Normaliter zijn haar oplagen tussen de twintig en dertig exemplaren. Tweehonderd keer negen drukgangen, dat houdt in dat ze de plaat 1.800 keer moet afdrukken en dat gebeurt allemaal handmatig. De plaat moet steeds opnieuw ingeïnkt worden en met de hand door de pers gedraaid worden. Pieter Jonker adviseerde haar om een prent te maken in één of twee kleuren, omdat het budget van Nobilis bescheiden is, maar dat was haar eer te na. Ze zegt: ‘Mensen verwachten van mij een mooie prent in meerdere kleuren gedrukt. Zelf heb ik door het maken van juist deze prent wel weer iets geleerd, waar ik in de toekomst ook mijn voordeel mee kan doen. Voor mij is de opdracht eervol. Ik stel de samenwerking met Stichting Nobilis erg op prijs en op deze manier kan ik ook iets voor hen betekenen.

2018-VI, afmeting ingelijst 60x80 cm
2018-VI, afmeting ingelijst 60×80 cm
Houtsnede, 2017-II, afm. ingelijst 35x80 cm
Houtsnede, 2017-II, afm. ingelijst 35×80 cm

Natuur en landschap

Grietje Postma heeft een voorkeur voor het verbeelden van natuur en landschappen, waarbij bomen, boswallen en bossen een belangrijke rol spelen. Het zijn niet bestaande landschappen maar wel levensecht. Ze kreeg haar opleiding aan de Academie Minerva in Groningen en raakte onder de indruk van het werk van haar grafiekdocent Wim van Veen, die tal van studenten op het spoor van de houtsnede in de reductietechniek zette. Voor elke drukgang wordt weer een deel van de triplexplaat weggehaald met behulp van kleine gutsen. Eerder dit jaar verscheen er een Nobilis cahier over deze techniek aan de hand van prenten van Erik van Ommen, de vogelschilder in ons land. In 2018 nam Grietje Postma deel aan het Nobilis-project ‘Verstild. Tien kunstenaars zien het Fochtelooerveen’. Haar prenten uit dat project worden ook opnieuw getoond. In 2021 exposeert Grietje Postma ook in Paterswolde, Delft, Leipzig, Drachten en Appingedam. Haar werk wordt in Amerika goed verkocht op grafiekbeurzen. Volgend jaar is haar werk te zien op een tentoonstelling in bekende Galerie Bonnard in Nuenen. De tentoonstelling in Fochteloo en het Nobilis cahier worden financieel mogelijk gemaakt door financiële bedragen van de gemeente Ooststellingwerf, provincie Fryslân, Prins Bernhard Cultuurfonds, Jan Roelof Geertsma Fonds en het Jaap Harten Fonds. De tentoonstelling duurt tot en met zondag 12 december is op donderdag- tot en met zondagmiddag van 13.30-16.30 uur te bezoeken.

Het Nobilis Cahier 15 bekijken en bestellen? Klik hier