opening-expositie-drukker-om-'e-noord

Opening in stijl!

Stichting Nobilis laat zich niet uit het veld slaan.

Fochteloo. Zaterdagmiddag vond in het Dorpshuis Et Legien in Fochteloo de opening plaats van de tentoonstelling ‘Drukker om ’e Noord’ van Stichting Nobilis. De tentoonstelling is tot zondag 13 december te zien in het centrum voor prentkunst en laat prenten zien van belangrijke noordelijke kunstenaars. De prenten hebben als gemeenschappelijk punt, dat ze in opdracht van die kunstenaars door Aldrik Salverda uit Kiel Windeweer gedrukt zijn. Naast eigen werk heeft Salverda 35 jaar lang gedrukt voor collega-kunstenaars en om dat te vieren gaf hij een grafiekmap uit met werk van zes verschillende prentkunstenaars en drie dichters. Zes van de negen kunstenaars waren zaterdagmiddag aanwezig en kregen allen een map uitgereikt.

Voorzitter dr. Peter O. Gerrits had de leiding van de bijeenkomst en liet Salverda een toelichting geven op de nieuwe prenten uit de map. Het inrichten van de tentoonstelling was ook het werk van Peter O. Gerrits met hulp van Salverda. Zij moesten vorige week de wegens ziekte afwezige Beint Koopstra vervangen, die normaliter dit werk verricht. De voorzitter had samen met de beheerster van het dorpshuis alle corona-maatregelen strak in de hand. Door recente wijzigingen in het beleid moest het aantal aanwezige gasten teruggebracht worden tot maximaal dertig. Er waren enkele weken geleden ruim zeventig uitnodigingen verstuurd. Voor alle gasten was een mondkapje beschikbaar en iedereen moest anderhalve meter afstand in acht nemen en een looprichting in achtnemen. Na het centrale deel van de opening mochten de gasten in kleine groepjes naar het centrum om de tentoonstelling te bekijken. In het centrum wordt al sinds 13 juni een streng eenrichtingsverkeer in acht genomen en aanmelding via een tijdslot is noodzakelijk. Gerrits: ‘Ja, wij zijn na de heropening op 13 juni goed gaan letten op de veiligheid van onze gasten en onze vrijwilligers. Soms vinden mensen ons erg streng, maar het is in ieders belang. Ik denk dat wij een voorbeeld voor anderen kunnen zijn. We willen graag open blijven. Natuurlijk hebben ook wij minder bezoekers gehad dan andere jaren en dat geldt voor alle musea. Maar we geven de moed niet op.’

Meer foto's van de opening zijn te zien op de fotopagina.