vriendendag-nobilis-2019

Nobilis heet 100e Vriend welkom

Fochteloo - In het centrum van prentkunst van stichting Nobilis in Fochteloo zijn zaterdag de twee tentoonstellingen van Jan Battermann en Jan Rhebergen feestelijk geopend.

Bijna zestig gasten woonden de bijeenkomst bij. Ook de honderdste Vriend van de stichting werd verwelkomd.

Speciale zeefdruk

Petra Koornneef uit Norg was de gelukkige. Zij ontving uit handen van conservator Pieter Jonker een speciale zeefdruk gemaakt door Peter O. Gerrits van een ontwerp van Jan Battermann (1909-1999), dat door de oorspronkelijke kunstenaar niet werd uitgevoerd.

Vriendenprent

Ook werd de Vriendenprent, gemaakt door Antje Veldstra uit Groningen, uitgereikt. Het eerste exemplaar werd uitgereikt aan Jan Seton in Oosterwolde, die twee dagen per week de collectie kleine prenten beheert in Fochteloo.

Voorzitter Peter O. Gerrits sprak waarderende woorden in zijn richting. Pieter Jonker hield een toespraak waarin hij nader inging op de betekenis van het werk van Battermann en Rhebergen.
Barteld Londo verkocht voor Nobilis 19 prenten van Jan Battermann, die nog te koop waren bij Kunsthandel Rob Staphorsius in Oostzaan.

Vrijwilligers

De vrijwilligers van Nobilis hadden flink de handen uit de mouwen gestoken. Ze hadden taarten gebakken, hapjes gemaakt, de administratie goed laten lopen en na de feestelijkheden alles weer opgeruimd.

Bron: Nieuwe Ooststellingwerver - 17 september 2019 - 17.54 uur