Nobilis houdt vijfde Dag van de Prentkunst

Fochteloo - Stichting Nobilis houdt zaterdag 12 oktober in haar centrum voor prentkunst en het naastgelegen dorpshuis Et Legien in Fochteloo de Dag van de Prentkunst.

De vijfde editie biedt een divers aanbod, een prenten- en boekenmarkt, lezingen en workshops. Als afsluiter is er een diner. Het organiserend comité bestaande uit Beint Koopstra, Rinnie Veenstra en Peter O. Gerrits is het wederom gelukt een afwisselend aanbod voor die dag te realiseren.

Net als de vorige edities is er een grote prenten- en boekenmarkt in de grote zaal, zijn er lezingen in de kleine zaal en in het centrum geeft prentenmaakster Antje Veldstra een workshop houtsneden maken en drukken. Alle bezoekers kunnen een kijkje gaan nemen hoe dat in zijn werk gaat.

De toegang tot de dag is gratis en bezoekers maken kans op een prent van het Fochteloërveen van de hand van Peter O. Gerrits. Nobilis brengt een team van vijftien vrijwilligers op de been, dat er zorgt dat de dag gesmeerd verloopt.

Prenten

Tal van prentkunstenaars komen naar Fochteloo om hun prenten te laten zien en te verkopen. Uit Grou komt Wijke van der Bij met het meerkleurenhoutsneden. Eerder was er al een tentoonstelling van haar werk in het centrum. Roel Dragstra uit Drachten laat zijn monotypes en houtsneden zien. Vorig jaar demonstreerde hij zijn techniek in Fochteloo.

Staaldruk

Dit jaar doet de 84-jarige Jan van der Meulen uit Burgum dat. Hij is de uitvinder van de staaldruk, een variant op de lithografie. Hij bruist van energie. Nobilis heeft het hele prentoeuvre van Jan van der Meulen in de collectie en in 2021 is een tentoonstelling van hem in Fochteloo voorzien.

Jan Erik Wedholm uit Groningen met zijn landschapsprenten in kleur is ook weer present. Eveneens uit Groningen is er Tim Blaauw met meerkleurenhoutsneden waarbij het thema vervoer aan de orde is. Verrassend is de komst van Peter Kalkowsky uit Zutphen met moderne grafiek en met zijn Zutphen-prenten. Volgend jaar neemt hij deel aan een groepstentoonstelling in Fochteloo.

Mannelijk naakt

Ook voor de eerste keer neemt prentenmaker Peter Kooij uit Zutphen deel aan de Dag van de Prentkunst met zijn lino’s, waarin landschap, stadsgezichten en het mannelijk naakt een rol spelen. Hij laat vooral ook kleine prenten zien. Helene Smit vroeger uit Makkinga toont voor het eerst haar prenten in Fochteloo. Een bekend gezicht is Anne Brouwer uit Oosterwolde, die elke editie present was. Peter O. Gerrits uit Roden is aanwezig met nieuwe zeefdrukken. Cees Elzinga laat nieuwe zwart-wit houtsneden zien. Marjolein Terwindt uit Oostwold is ook weer van de partij met haar kleurige en fleurige prenten. Titia Beukema uit Haren ontbreekt eigenlijk ook nooit en zij laat vooral stadsgezichten in haar prenten zien. Verder wordt er ook volop werk verkocht van Manuel Kurpershoek uit Nijmegen en Tom Thijsse uit Muiden.

Aanbiedingen

Opmerkelijke aanbiedingen zijn er ook. Nobilis verkoopt niet alleen haar dubbele kleine prenten en boeken, maar er gaan honderden prenten in de verkoop die gedrukt zijn door graficus Toon Wegner en die deel uitmaakten van zijn kalenderprojecten. Het zijn middelgrote, gesigneerde en genummerde prenten van verschillende kunstenaars. Eén prent kost vijf euro en vijf prenten naar keuze tien euro.

Boekverkoop

Bij de boekverkoop wordt de regionale bibliotheek van de Stellingwerfse kunstenaar Dirk Kerst Koopmans ter verkoop gebracht voor kleine prijsjes en boeken uit de bibliotheek van Herman Gordijn. Aansluitend op de Battermann-tentoonstelling die op dit moment in het centrum te zien is, worden in samenwerking met Kunsthandel Rob Staphorsius uit Westzaan prenten van Battermann verkocht uit diens ateliernalatenschap tegen bescheiden prijzen. Verder wordt er weer papier verkocht geschikt om te gebruiken door prentkunstenaars. Roelof Dragt uit Oldeberkoop verzorgt deze verkoop.

Lezingen

’s Ochtends is er de lezing van Peter O. Gerrits met een powerpointpresentatie over de techniek van de meerkleurendrukken van de Amsterdamse kunstenaar Jan Battermann (1909-1999). Aansluitend kan de tentoonstelling bezocht worden. ’s Middags verzorgt Pieter Jonker een diapresentatie uit de begin zestiger jaren over de Nederlandse grafiek in die tijd. De diaserie en bijbehorende lezing werden gemaakt door Jan Rhebergen uit Amsterdam, die hij in België en in Duitsland hield. De diaserie telt tachtig prenten. Jonker herneemt na ruim vijftig jaar deze lezing en vertelt ook over de collectie Rhebergen binnen de stichting Nobilis. Aan die verzameling is ook een tentoonstelling gewijd en aansluitend te bekijken in het centrum.

Diner

Aanwezig is ook prenthandelaar Henk Weltje uit Doetinchem met vooral kleine prenten en met boeken. De hele dag kan er door verzamelaars van kleine prenten geruild worden. Deze activiteit wordt georganiseerd door de landelijke vereniging Exlibriswereld. De eerste gasten uit België hebben zich ook al aangemeld. In restaurant Het Witte Huis in Donkerbroek is om 18.00 uur een afsluitend diner voor bezoekers, deelnemers en vrijwilligers (opgeven via info@stichtingnobilis.nl).

Vorig jaar bezochten ruim 160 mensen de dag en ook dit jaar mikt de organisatie weer op zo’n 150-200 bezoekers. De dag van de Prentkunst duurt van 10.30-16.30 uur.

Bron: Nieuwe Ooststellingwerver 10 oktober 2019 om 09.49 uur