‘Nobilis is parel in de gemeente’

FOCHTELOO De tentoonstelling ‘Herman Gordijn groot in grafiek’ in Fochteloo is zaterdagmiddag met groot enthousiasme geopend door wethouder Esther Verhagen.

Zij sprak de tachtig gasten in dorpshuis Et Legien toe en plaatste als openingshandeling het laatste werk van de tentoonstelling op de ezel in de entree van het centrum voor prentkunst van Stichting Nobilis. Verhagen stak haar waardering niet onder stoelen of banken. „Ik wil het eerst even hebben over Stichting Nobilis. Het is een parel in onze gemeente, waar ik heel erg trots op ben. Sinds 2014 een intensief tentoonstellingsprogramma met heel veel publicaties. En dan te bedenken dat al dit werk door 28 vrijwilligers op professionele wijze wordt uitgevoerd. Dat is ongelofelijk. Tot nu toe dit jaar al 3.000 bezoekers, daar komen vast nog een paar duizend bij.” Ze bleef haar complimenten herhalen en over de nieuwe tentoonstelling zei ze: ‘Dat de grootste museale Herman Gordijn-collectie in ons land zich in eigendom in Fochteloo bevindt, dat is toch ongelofelijk.

Joseph Kessels bekijkt het nieuwe boek over de grafiek van Herman Gordijn

Voor het eerst dat er zo’n grote overzichtstentoonstelling is van alleen het grafisch werk van een van de belangrijkste schilders in ons land, dat getuigt van grote klasse en professionaliteit van het team van Nobilis. Ik heb in Amsterdam gewoond en weet natuurlijk welke belangrijke plaats Herman Gordijn (1932-2017) inneemt in de Nederlandse kunstwereld. Ik ben een bewonderaar van zijn werk. En dan ook nog dat prachtige boek, dat Nobilis nu heeft uitgegeven over de prentkunst van Gordijn dat is toch bijna onvoorstelbaar.’

Eerste exemplaar

Pieter Jonker mocht het eerste exemplaar van het boek ‘Herman Gordijn grafiek’ geschreven door Rob Smolders en Peter Kooij aanbieden aan dr. Joseph Kessels uit Amsterdam, de partner van Herman Gordijn. Kessels schonk niet alleen de prenten van Gordijn, maar ook de blokken en platen waarin de prenten waren vervaardigd. Later voegde hij de bibliotheek en kunstenaarsdocumentatie van Gordijn toe en kreeg Nobilis nog de helft van de kunstverzameling van Gordijn van werk van gerenommeerde collega’s. Jonker memoreerde: „Tentoonstelling en boek maken deel uit van ons grote project Nu of nooit, een serie tentoonstellingen met nieuwe cahiers en nieuwe boeken. Het project is financieel mogelijk gemaakt door de gemeente Ooststellingwerf, de provincie Friesland, Nederlandse cultuurfondsen en particulieren.

Vandaag zeggen wij dank aan de gemeente Ooststellingwerf voor haar financiële steun. Haar steun is onontbeerlijk in een tijd van corona, inflatie en energiecrisis. Maar met de steun van de gemeente samen met die van de vrienden en vrijwilligers van Nobilis zal onze toekomst veilig gesteld worden, daar ben ik van overtuigd.’ In de richting van Kessels zei hij: ‘Uw steun, hulp maar bovenal uw vertrouwen in onze stichting, dat raakt mij persoonlijk”, sprak Pieter Jonker geëmotioneerd.

Nobilis heeft 60 jaar kunstenaarschap feestelijk bij elkaar gebracht

Dr. Joseph Kessels vertelde dat hij nog nooit eerder zoveel grafisch werk van Herman Gordijn bij elkaar gezien had op een tentoonstelling. „Stichting Nobilis heeft zestig jaar kunstenaarschap op feestelijke manier bij elkaar gebracht. Het is hartverwarmend om te merken met hoeveel liefde en toewijding het werk van Herman in Fochteloo in ontvangst is genomen, verzorgd en tentoongesteld is. Het zal velen aanzetten om met een nieuwe blik naar het werk van Herman Gordijn te kijken.

De documentaire over Herman Gordijn is tijdens openingsuren in Nobilis te zien

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor het prachtige nieuwe boek ‘Herman Gordijn Grafiek’.” Na de pauze werd een korte film getoond uit 2016 waarin Herman Gordijn over zijn werk vertelt. De film werd gemaakt voor de tentoonstelling in 2017 in Museum MORE in Gorssel en zal ook tijdens de tentoonstelling in Fochteloo vertoond worden. Peter Kooij sprak aan de hand van een PowerPointprestatie over het grafisch werk van Herman Gordijn. Vrijdagavond had hij al een lezing verzorgd voor de vrijwilligers van Nobilis, die erg gewaardeerd werd. Na de opening werd de tentoonstelling bezocht en werden er veel boeken en prenten verkocht.

Het is opmerkelijk dat nog van veel prenten van Gordijn een laatste exemplaar te koop is. Van dat aanbod werd volop gebruik gemaakt. Bij aankoop van het boek krijgen de kopers vier posters en een set van tien ansichtkaarten met werk van Gordijn cadeau.

Bekijk de foto’s van de boekpresentatie en opening tentoonstelling