Nobilis komt met nieuwe publicatie over Erik van Ommen

Terwijl het centrum voor prentkunst van stichting Nobilis in Fochteloo nog voor publiek gesloten moet blijven, gaan de werkzaamheden volop door.

Fochteloo De stichting organiseert niet alleen tentoonstellingen en beheert niet alleen een enorme collectie grafiek, er verschijnen op gezette tijden ook nieuwe publicaties. In december verscheen het boek ‘Siemen Dijkstra verzameld’ over de succesvolle prentkunstenaar en tekenaar Siemen Dijkstra.
Nu geeft Nobilis het veertiende deel uit in de reeks Nobilis cahiers onder de titel ‘Erik van Ommen vogelprenten ontwerpen, snijden en drukken’ in een oplage van duizend stuks met bijna honderd afbeeldingen van Nederlands bekendste vogelkunstenaar.

Techniek

Er zijn al bijna dertig boeken over Erik van Ommen (1956) verschenen, maar de nieuwe Nobilispublicatie richt zich op de prenten, die hij maakt in de techniek van de meerkleurenreductiehoutsneden. In het cahier vertelt Van Ommen zelf over hoe hij stap voor stap te werk gaat waarbij alles met foto’s wordt verduidelijkt.
Elke kunstenaar die in deze techniek werkt, voegt ook zelf kleine eigen uitvindingen toe. Enthousiast vertelt Van Ommen over hoe hij langzamerhand meer en meer grip kreeg op deze moeilijke techniek. Het maakt het verhaal extra boeiend. Natuurlijk is er ook veel aandacht voor de afbeeldingen van zijn meerkleurenhoutsneden. Niet alleen vroeger werk, maar ook recente prenten.

Interactief

Ook op dit moment werkt hij nog aan een paar nieuwe houtsneden, terwijl hij eigenlijk ook nodig verder moet met enkele schilderijen die op zijn ezel in het atelier in Vries staan. Het cahier is ook interactief. Van het maken van bepaalde prenten heeft Van Ommen zelf een filmpje gemaakt. Bij die prenten in het cahier is een QR-code afgebeeld en zo kom je bij het filmpje uit. Overigens ook op de website van Nobilis zijn de filmpjes bekijken. De vormgeving van het cahier was in handen van Sijtze Veldema uit Dwingeloo.

Veelzijdig

De kunstenaar uit Vries is veelzijdig: naast olieverfschilderijen, aquarellen en tekeningen maakt hij ook sumi-e en prenten in velerlei technieken: lino- en houtsneden, etsen, aquatinten en dus ook reductiehoutsneden.
Tekenen doet hij al vanaf zijn achtste levensjaar. Van zijn zakgeld kocht hij elke week een vel tekenpapier in een winkel voor kunstenaarsbenodigdheden. Hij vertelt: ‘Ik tekende de hele zaterdag totdat het vel vol was en dan moest ik weer een week wachten.’ Later moest hij overdag aan het werk om in eigen levensonderhoud te voorzien, zodat hij de avondopleiding aan de academie Minerva in Groningen kon volgen. Na zijn studie was hij eerst illustrator bij tandheelkunde in Groningen.

Postzegels

Zijn grote passie lag en ligt bij de vogelwereld. Langzamerhand kon hij met zijn vrije werk de kost verdienen en thans geniet hij landelijke bekendheid. PostNL heeft zelfs een serie postzegels met afbeeldingen met zijn werk uitgegeven. Ondertussen heeft hij een galerie aan huis gelegen naast zijn atelier.
Erik van Ommen bedacht talrijke projecten met een bijbehorend nieuw boek. Als hij een boek maakt over één vogelsoort, dan reist hij de wereld over de vogels achterna.

Cadeau

Pieter Jonker: ‘Alle boeken van Erik van Ommen stonden al in onze bibliotheek in ons centrum in Fochteloo voordat ik de kunstenaar persoonlijk mocht leren kennen. Ja, we zitten met smart te wachten op een boek van zijn hand over de kraanvogels. Hij heeft zulk prachtig materiaal klaar liggen, maar hij werkt nu eerst nog aan een ander boek. Erik van Ommen heeft beloofd dat er ooit een tentoonstelling van hem in Fochteloo zal komen. Ik hou hem aan die belofte. We hebben al eens een mooie expositie gemaakt van zijn schitterende etsplaten, die hij ons heeft geschonken. De laatste jaren krijgen we van hem de originele houtblokken. Daar ben ik zeer verguld mee. Ik probeer vanaf 25 april daarvan in ons centrum in Fochteloo een kleine expositie te maken ter ere van de verschijning van dit nieuwe cahier. Natuurlijk zijn bestuur en vrijwilligers reuze trots, dat wij dit cahier van Erik van Ommen mogen uitgeven. Alle Vrienden van Nobilis kregen de afgelopen week een exemplaar cadeau. Misschien een reden om je ook aan te melden. Dit jaar krijgt iedereen ook nog een nieuwe, echte meerkleurenprent van Grietje Postma uit Drachten.

Speciale editie

Voor het cahier maakte Erik van Ommen een speciale meerkleurenhoutsnede van de kerkuil. Aan de hand van juist die prent legt hij het hele maakproces uit in het cahier. Van de prent maakte hij een oplage van veertig stuks en voordat de actie begon waren er al tien verkocht. Cahier en prent samen kosten 125 euro. Het cahier alleen kost € 7,50. De speciale editie is te bestellen via info@stichtingnobilis.nl
Ondertussen is er van alle nog beschikbare houtsneden een expositie in de galerie van Erik van Ommen in Vries, waar mensen de komende weken op afspraak een bezoek mogen brengen. De corona-regels staan nu toe dat men in een galerie zich per twee bezoekers mag aanmelden voor een afspraak. Voor nadere gegevens zie de website: www.erikvanommen.nl

Open

Nobilis hoopt op zondag 25 april de deuren weer te openen voor het publiek. Dat moet vooralsnog met behulp van een tijdslot, waarvoor aanmelding via www.stichtingnobilis.nl nodig is.

Bron: Nieuwe Ooststellingwerver - 18 maart 2021