Nobilis ontvangt cheque van 10.000 euro

Op woensdag 15 december ontving het bestuur van de Stichting Nobilis uit handen van wethouder Verhagen van Ooststellingwerf een cheque van € 10.000,- uit ‘Het Fonds 2021’ van de gemeente Ooststellingwerf.
Namens het bestuur waren aanwezig Judith Bouma-Litjens, Barteld Londo en Pieter Jonker. Dinsdag na de vergadering van het College van Burgemeester en wethouders was er al het verlossende bericht dat de aanvraag was gehonoreerd. Het bestuur kon met een gerust hart de taart al in huis halen.

Project Nu of nooit 2022

Het bedrag werd toegekend voor het project Nu of nooit 2022. Dat project, zo vertelde mevrouw Verhagen, is erop gericht dat Stichting Nobilis in 2022 een ambitieus tentoonstellings- en boekuitgifteprogramma kan realiseren, waarmee de Stichting hoopt dat het bezoekersaantal weer op het niveau komt van de tijd voor de coronacrisis.
Wethouder Verhagen refereerde ook even aan haar eerdere toezegging dat de Stichting Nobilis structureel een subsidie krijgt van € 1.000,- en een kleine bijdrage van € 500,- uit de corona-middelen van het Rijk.
Ambtenaar Marten Tel en wethouder Verhagen lieten de cheque vergezeld gaan van een prachtig boeket en een heerlijke kom met chocolade.

Ook subsidie door de Provincie Fryslân

Enkele weken geleden kwam er telefonisch bericht dat ook de provincie Fryslân een bedrag van € 9.500,- beschikbaar zal stellen.
Daarnaast werd zaterdagavond bekend gemaakt dat het bestuur van de Johan Veenstra Stichting die dag besloten heeft € 2.500,- bij te dragen.
Eerder die week stelde het Gé Kok-foons een bedrag van € 5.000,- beschikbaar en maakte het bedrag ook terstond over.
Eerder kwamen er van verschillende fondsen ook al toezeggingen binnen.

Geld nodig voor uitbreiding huisvesting

'Het bestuur is meer dan tevreden,' zo zei Pieter Jonker, 'maar we maken ons nu op voor een grote campagne in 2022 om geld bijeen te brengen voor een flinke huisvestingsuitbreiding, want zelfs de gangpaden in ons depot staan ondertussen vol met nieuwe schenkingen. Er moet echt iets gebeuren. We gaan eerst vieren dat we ons plan Nu of nooit 2022 uit kunnen gaan voeren. Er is werk aan de winkel!'