wandellezing

Nobilis opent seizoen met wandellezing

Fochteloo - Zondag 1 maart start het nieuwe seizoen in het centrum voor prentkunst in Fochteloo. Om 14.00 uur en om 15.30 uur wordt er een wandellezing gehouden door de vaste collectie, die tot en met 22 maart te zien is.

Door het hele gebouw hangt werk van diverse prentkunstenaars, zoals Siemen Dijkstra, Grietje Postma, Har Siekman, Jan van der Meulen, Anneke Kuyper, Lou Strik, Peter Lazarov, Reinder Homan, Peter O. Gerrits, Wijke van der Bij, Antje Veldstra, Rinke Nijburg, Jan Hofman en vele anderen.

Pieter Jonker vertelt een uur lang tijdens de wandellezing over het werk, de kunstenaars en hun grafische technieken. Er wordt geen entree gevraagd, koffie en thee met koek is gratis. Er is de mogelijkheid voor een vrije gift. Aanmelden via info@stichtingnobilis.nl is wel even nodig.

Het nieuwe boek van Siemen Dijkstra, dat onlangs in Parijs werd gepresenteerd in aanwezigheid van een delegatie uit Fochteloo, is zondag voor het eerst te koop in Fochteloo.

Gratis programma-boek

Stichting Nobilis heeft een programma-boek voor 2020 uitgegeven met het tentoonstellingsprogramma en de activiteiten maar ook met veel informatie over de collectie en afbeeldingen. Het boek telt 56 pagina's, verscheen in een oplage van 2.000 exemplaren en is gratis af te halen op bekende punten in Ooststellingwerf.

Het wordt verder verspreid in de Noordelijke musea. De uitgave is mogelijk gemaakt door bijdragen van de gemeente Ooststellingwerf, de provincie Friesland en de Johan Veenstra Stichting.

Vier tentoonstellingen

Voorzitter Peter O. Gerrits: 'Ja, we willen graag de bezoekersaantallen verder omhoog brengen. We hebben dit jaar vier heel bijzondere tentoonstellingen en veel workshops. Op zaterdag 28 maart opent in Fochteloo onze eerste grote tentoonstelling 'Prentkunst in en om Zutphen' waarbij we in samenwerking met het tijdschrift 'Grafiekwereld' een speciaal dubbelnummer maken als catalogus bij onze tentoonstelling. Later dit jaar mogen we onze tentoonstelling ook op een prachtige plek in Zutphen laten zien.'

Collectie-uitbreiding

In maart komen twee grote ateliernalatenschappen als schenking naar Fochteloo, maar ook twee prentkunstenaars schenken elk een fraaie collectie. Deze week brengt graficus Henk Blokhuis uit Almelo een bezoek aan Fochteloo. Hij schonk in het verleden ook al werk, maar door een verhuizing heeft hij nu besloten nog meer werk onder te brengen in Fochteloo. Hij was bevriend met Har Siekman (destijds Wierden, zie afbeelding) en met Ank Spronk-Feenstra (Lochem). De ateliernalatenschap van Ank Spronk is al enige jaren in bezit van de Stichting Nobilis.

Het centrum voor prentkunst in Fochteloo is vanaf 1 maart donderdag- tot en met zondagmiddag van 13.30-16.30 uur gratis te bezoeken.

Bron: Nieuwe Ooststellingwerver 27 februari 2020 om 11:01 uur