Peter Lazarov opnieuw in Fochteloo

Fochteloo. Dinsdag 4 april, woensdag 12 april en donderdag 13 april verzorgt houtgraveur Peter Lazarov uit Bulgarije in het centrum voor prentkunst een workshops Houtgravure en Mokuhan-techniek. Dat laatste is de techniek van de Japanse prentkunst op waterverfbasis. Stichting Nobilis is dit jaar voor het eerst de samenwerking aangegaan met het Grafisch Centrum Groningen waar Peter Lazarov ook twee dagen workshops geeft. Alle workshops waren allemaal volgeboekt. In  het centrum voor prentkunst verzorgt Judith Bouma-Litjens alle dagen de lunch en koffie en thee. Stichting Nobilis is in februari 1991 opgericht om Peter Lazarov, toen vluchteling-kunstenaar, te helpen. Van 2018 tot en met 2021 werkte hij drie jaar lang in China. Hij gaf daar les maar ook zijn werk verkocht in de jaren daarvoor er al heel goed. Het korte verblijf in Nederland nu wordt ook benut om een grote schenking voor te bereiden van het prentoeuvre van Peter Lazarov aan de Stichting Nobilis, maar ook de overdracht van een belangrijk deel van het unieke archief van de kunstenaar. Volgend jaar komt Peter Lazarov opnieuw in het voorjaar naar Fochteloo.

Foto: Dinsdag 4 april volgt een groep van vier vrouwen uit Langedijke een workshop Mokuhan verzorgd door houtgraveur Peter Lazarov uit Bulgarije (foto: Judith Bouma-Litjens).