Prentkunst in en om Zutphen

Zondag 25 april start het centrum voor prentkunst met de tentoonstelling ‘Prentkunst in en om Zutphen’. Vier uren van te voren moet er via onze website een afspraak gemaakt worden. Per uur kunnen maximaal 6 bezoekers het centrum binnen en dat geldt dan voor de donderdag- tot en met zondagmiddag. Na de aanmelding krijgen de bezoekers een bevestiging van de afspraak. De nieuwe tentoonstelling is deels een collectie-tentoonstelling en deels een verkooptentoonstelling.

De eerste tentoonstelling in 2021, die vorig jaar gehouden zou worden moest door de corona-crisis uitgesteld worden. De tentoonstelling was in de zomer van 2020 wel te zien in Dat Bolwerck in Zutphen en trok daar heel veel bezoek. Bij de tentoonstelling is een publicatie beschikbaar, die in samenwerking met het kwartaaltijdschrift ‘Grafiekwereld’ werd gerealiseerd.

Peter Kooij, Based on Babs. Bearded collie (van de buren), lino, handgeprepareerde ondergrond, 2018, 670 x 430 mm.

Kunstenaars uit Zutphen

In de nieuwe tentoonstelling is volop aandacht voor de kunstenaars van nu uit Zutphen en omgeving. Er is werk te zien van de bekende etser Wim van der Meij (1949). Hij volgde na een aantal etscursussen zijn opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. In 1986 koos hij ervoor om van de beeldende kunst echt zijn beroep te maken. Hij noemt zich etser, geen kunstenaar. De aandacht in zijn werk gaat uit naar natuur, landschap en stadsgezichten Uit Zutphen komt ook Peter Kooij (1957). Hij schildert, tekent en maakt lino’s. Van zijn hand zijn lino’s te zien in de tentoonstelling in Fochteloo. Hij volgde naast zijn medicijnenstudie destijds de akte tekenen.

Sandra van de Griendt, Duet, tekening op papier, collage, houtskool, potlood, o.i. inkt, 2020, 300 x 400 mm.

Verder het verrassende werk van Sandra van de Griendt (1958) uit Warnsveld. Haar roots liggen in Schotland en Engeland, waar ze in Londen een opleiding volgt voor binnenhuisarchitectuur. In Nederland volgt ze in Leiden een opleiding museologie. Tenslotte gaat ze naar de Academie in Arendonk (beeldhouwen en later tekenen) in België. Ze combineert tekenen met fotografie. Haar werk is overwegend abstract.

Peter Kalkowsky, Brooklyn Bridge II, 10-kleuren draaddruk, 2017-189, 650 x 500 mm.

Het centrum voor prentkunst is verheugd dat zij het werk van de bekende graficus Peter Kalkowsky (1967) uit Zutphen mag tonen. Hij is in de Nederland en Duitsland een bekende naam door zijn zogenaamde draaddrukken.

Linde Leijh, zonder titel, olieverf op doek, 2019, 300 x 240 mm.

Een grote ontdekking is de jonge kunstschilder Linde Leijh (1982), die haar atelier heeft in de Kunstlokalen in Zutphen. Zeeuwse en noordelijke landschappen staan centraal in haar werk. Ze volgde haar opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Pieter Jonker over haar werk: ‘Er naar kijkend word je stil van binnen. Ik weet zeker dat Nederland nog veel van haar zal zien. Mensen die van het werk van Christiaan Kuitwaard houden, zullen onmiddellijk werk van haar willen aankopen.’ Tenslotte is er aandacht voor het project Zutphenprenten van galeriehoudster Bozana Milec. Zij gaf in de loop der tijd aan alle grote namen in de Nederlandse grafiekwereld een opdracht om een Zutphenprent te maken. In Fochteloo laat zij de kleurige prenten van Herman Gordijn, Gea Karhof, Rolf Weijburg, Vincent van Ojen en Frank Dekkers zien. Publicatie en tentoonstelling worden financieel mogelijk gemaakt door de gemeenten Zutphen en Ooststellingwerf, provincie Friesland, het Gé Kok Foons en de Johan Veenstra Stichting.

Peter Kooij, Uitzicht uit mijn huis Oost, gemengde techniek, basis is lino, 2018, 250 x 570 mm.

Eerbetoon

Wim van der Meij, Huismus, ets, 2009, 145 x 120 mm.

Publicatie en tentoonstelling zijn eigenlijk een klein eerbetoon aan Chris en Tonneke Schriks in Warnsveld. Zij schonken in 2014 een prachtige collectie aan de Stichting Nobilis in Fochteloo. Chris Schriks was directeur-uitgever van De Walburg Pers in Zutphen. Naast het uitgevershuis en de drukkerij schreef Chris Schriks ook talrijke boeken en bestierde hij als liefhebberij de uitgeverij De Gaillarde Pers. Deze private press gaf bijzondere (kunst-) boeken uit in kleine oplagen, vaak met originele grafiek, zoals de twee grote boeken met etsen van de bekende Jeanne Bieruma Oosting uit Almen en de vele boeken met houtgravures van Pam G. Rueter uit Amsterdam, die in Fochteloo te zien zullen zijn. In 2014 schonk hij niet alleen de boeken van de Gaillarde Pers maar ook de originele blokken en platen van de prenten, waarvoor Chris en Tonneke Schriks de opdracht gaven.

In de begeleidende publicatie bij de tentoonstelling zijn er derhalve artikelen opgenomen over De Gaillarde Pers, over de in Zutphen geboren Charles Behrens (1907-1965), over Ank Spronk-Feenstra (1919-2010) uit Lochem en over Jeanne Bieruma Oosting (1898-1994). Een paar jaar geleden verwierf de Stichting Nobilis de volledige ateliernalatenschap van Ank Spronk-Feenstra.

Ank Spronk-Feenstra, Tour des chats, kleurets, 1999, 243 x 217 mm.

In de tentoonstelling is er aandacht voor bovengenoemde kunstenaars, maar ook toont de Stichting Nobilis voor het eerst een reeks houtgravures van de bekende Friese kunstenaar Jan Mankes, die het laatste deel van zijn leven in Eerbeek woonde en werkte. Dit werk komt deels uit de schenking van de collectie Tempelman. Hij was vroeger de rector van het Stellingwerf College in Oosterwolde. En deels uit de collectie Toon Wegner, die in opdracht van de provincie Drenthe een serie blokken van Jan Mankes opnieuw had gedrukt.

Kleine expositie Erik van Ommen

De tentoonstelling Prentkunst in en om Zutphen is door het hele gebouw ingericht. Er is heel veel te zien. In het kantoor is een kleine expo gemaakt naar aanleiding van Nobilis cahier 14 Erik van Ommen Vogelprenten ontwerpen, snijden en drukken.