Siemen Dijkstra verzameld

Pieter Jonker/Peter Kooij

Het boek Siemen Dijkstra verzameld vertelt het verhaal over de collectie werken op papier van Siemen Dijkstra die door Joop Nieuwstraten (de vroegere directeur van het RKD – Nederlands instituut voor kunstgeschiedenis) in een kleine dertig jaar bijeen is gebracht. Na de dood van Joop Nieuwstraten (1925-2016) stelde Siemen Dijkstra zelf een kerncollectie van 48 tekeningen en aquarellen uit dat bezit samen, die hij graag van een privé-verzameling over zou willen brengen naar een openbare collectie. De Stichting Nobilis vestigde al vrij snel daarna een recht van eerste koop om de museumwereld een stap voor te zijn. In januari dit jaar kwam de aankoop rond met hulp van de provincie Fryslân, de gemeente Ooststellingwerf en het Cultuurfonds Westerveld. Toen de geplande tentoonstelling van Siemen Dijkstra van de Fondation Custodia Parijs in Fochteloo door de corona-maatregelen geen doorgang kon vinden, werd een nieuwe tentoonstelling van zijn werk samengesteld voor Fochteloo, waarin de 48 tekeningen en aquarellen voor het eerst getoond werden.

In dit nieuwe boek ligt de nadruk op het tekentalent van Siemen Dijkstra en waarin alle 48 verworven werken uit de periode 1989-2012 zijn afgebeeld. Het boek werd geschreven door Pieter Jonker en Peter Kooij voorzag het boek van een uitgebreide cv, bibliografie en lijst van tentoonstellingen. Natuurlijk is er in het boek ook aandacht voor de kleurenhoutsneden van Dijkstra die Stichting Nobilis in de loop der jaren heeft aangekocht.

De lage verkoopprijs is mogelijk geworden door financiële bijdragen van stichting Bercoop Fonds, P.W. Janssen’s Friesche Stichting, Cultuurfonds Westerveld, Gé Kok Foons, Johan Veenstra Stichting, gemeente Ooststellingwerf, provincie Fryslân en een bijdrage van een particulier.

2020, 96 pagina’s, gebonden, Stichting Nobilis
Prijs: € 15,00 + portokosten