Sierd Geerstma – In stilte gewerkt

Op 13 november 2021 verscheen het boek Sierd Geertsma in stilte gewerkt als vierde boek in een nieuwe serie publicaties van de Stichting Nobilis. Sierd Geertsma (1896-1985) is schilder, illustrator en prentkunstenaar en beoefent tal van technieken. Zijn werk draagt af en toe een experimenteel karakter. Hij komt in 1923 terug naar zijn geboortedorp Appelscha nadat hij tien jaar lang in Groningen heeft gestudeerd en gewerkt. Na een jaar dagopleiding vervolgde hij de academie in Groningen in avondstudie. In die tien jaar in Groningen was hij vooral in het reclamevak en als illustrator actief. Terug in Appelscha werkt hij als schilder aan een eigenzinnig oeuvre, maar moet om den brode ook opdrachten uitvoeren. Tot 1965 is hij de enige beroepskunstenaar in Ooststellingwerf. In het boek worden hoofdstukken gewijd aan zijn plaats in Appelscha, aan zijn leven en werk, aan zijn tentoonstellingen en aan de publicaties over hem. Hoofdstukken worden er ook gewijd aan de museale bestemming van zijn werk en aan de inzet van de Stichting Sierd Geertsma. Het boek verschijnt ter gelegenheid van de viering van zijn 125-ste geboortejaar. Eerder verschenen al twee boeken over de kunstenaar Sierd Geertsma. Dit derde boek is het meest uitvoerige en verschijnt in samenwerking met Museum Dr8888.

Omslag boek ‘Sierd Geertsma in stilte gewerkt’, hard cover met leeslint, 168 pagina’s verschenen bij Stichting Nobilis.

Boekgegevens

Titel: Sierd Geertsma in stilte gewerkt

Auteurs: Pieter Jonker, Carol Jan Klok en Peter Kooij

Aantal pag.: 168