siemen-dijkstra

Stichting Nobilis op weg naar Parijs

Fochteloo - Stichting Nobilis van het centrum van prentkunst in Fochteloo gaat de grens over. Volgende week donderdag vertrekt een delegatie van vier personen namens het bestuur naar Parijs in het kader van een samenwerking met de Fondation Custodia Collection Frits Lugt aldaar.

Op vrijdag opent daar de tentoonstelling van ‘Siemen Dijkstra à bois perdu’. De tentoonstelling is tot 10 mei 2020 te zien in Parijs op alle dagen behalve maandag van 12.00-18.00 uur. Daarna komt deze museale tentoonstelling bestaande uit 147 werken naar het centrum voor prentkunst in Fochteloo.

De opening in Fochteloo is op zaterdag 13 juni en de tentoonstelling is er tot en met 16 augustus te zien. Bij de tentoonstelling verschijnt een tweetalig boek onder dezelfde titel geschreven door Gijsbert van der Wal. Hij is de auteur van tal van boeken over beeldend kunstenaars. Zijn boek ‘Wijd open ogen - stukken over kunst en kijkplezier’ is een bestseller.

Het nieuwe boek over Siemen Dijkstra, met een hardcover en 160 pagina’s dik, is nu al te bestellen bij Nobilis. Het is leverbaar vanaf 16 februari. In 2013 gaf Nobilis het boek ‘Siemen Dijkstra Dwingelderveld in transit’ uit. Binnen twee weken was de hele oplage van 750 exemplaren uitverkocht. Ook nu geldt weer dat de oplage eenmalig is.

Siemen Dijkstra

Siemen Dijkstra (1968) werkt en woont in Dwingeloo samen met keramiste Elysia Verhoeven. Na zijn opleiding grafiek en illustratie aan de Academie Minerva heeft hij zich toegelegd op de techniek van de reductiehoutsnede in kleur. Daarnaast geniet hij bekendheid met zijn tekeningen en aquarellen. Naast dat er werk uit een collectie van een particuliere verzamelaar uit Appelscha in Parijs getoond wordt, leent ook Nobilis een fraaie tekening van Siemen Dijkstra van het Canadameer uit voor de tentoonstelling.

‘Verstild’

In Fochteloo wordt sinds de opening van het centrum voor prentkunst in 2014 permanent werk getoond van de kunstenaar uit Dwingeloo.

Met regelmaat koopt Nobilis werk aan van Dijkstra. In 2018 nam hij deel aan het project ‘Verstild. Tien kunstenaars zien het Fochteloërveen’. In 2006 was er in het Drents Museum al een mooi overzicht van zijn werk te zien met een bijbehorend boek: ‘Siemen Dijkstra Eigen druk. Kleurenhoutsneden en tekeningen’.

Kleurenhoutsnede

Dijkstra werkt in de techniek van de reductiehoutsnede. De ontwerp-tekening wordt op een berken triplexplaat overgebracht. Bij elke drukgang worden eerst weer delen van de plaat met behulp van kleine gutsen weggehaald. Vervolgens wordt de plaat weer opnieuw gedrukt met een andere kleur over de vorige drukgang heen. Dat kan soms oplopen van tien tot twintig drukgangen. Natuur en landschappen zijn het centrale onderwerp in zijn prenten. Gaandeweg ligt de nadruk op verloren natuur en verloren landschappen.

Fondation Custodia

Tijdens de opening van de tentoonstelling van Siemen Dijkstra in Parijs worden ook twee andere tentoonstellingen geopend in de zalen van Fondation Custodia, te weten een tentoonstelling met het grafisch werk van Anna Metz, ook een Nederlandse kunstenaar en de tentoonstelling ‘Studi & Schizzi. Dessiner la figure en Italie 1450-1700’. Fondation Custodia is gebouwd op de immense verzamelingen van de Nederlander Frits Lugt. Bij de Stichting werken onder leiding van Ger Luijten 27 medewerkers. Er is naast werken op papier uit vervlogen eeuwen ook aandacht voor de Nederlandse grafiek van na de Tweede Wereldoorlog.

Trots

Pieter Jonker van Nobilis: ‘Deze tentoonstelling met 147 werken van deze eminente kunstenaar vervult bestuur en vrijwilligers van onze stichting met trots. Wij zijn de kunstenaar maar ook Fondation Custodia Parijs heel erg dankbaar dat wij in Nederland deze tentoonstelling mogen brengen. De aandacht voor prentkunst in de Nederlandse musea neemt af, dat is te betreuren. Daarom is het initiatief van Ger Luijten in Parijs zo prijzenswaardig. Het boek dat verschijnt, heb ik gelezen. Daar kan Siemen Dijkstra heel erg blij mee zijn. Stilletjes hoop ik dat deze tentoonstelling een begin wordt van een samenwerking met dit gezaghebbend instituut in Parijs. Onze bestuursdelegatie is genodigd voor een diner met de Fondation Custodia in Parijs en verder zal er ook zeker tijd zijn voor gesprekken in Parijs.’ De Nobilis-delegatie verblijft vijf dagen in Parijs.

Bron: Nieuwe Ooststellingwerver 4 februari 2020 om 17:18 uur