blauwborstje

Uniek project: tentoonstelling natuurfotografe Judith Bouma met lezingenprogramma

Fochteloo. Vanaf zondag 10 oktober tot en met zondag 12 december is er in het centrum voor prentkunst van de Stichting Nobilis een tentoonstelling te zien met foto’s van het Fochtelooerveen van natuurfotografe Judith Bouma-Litjens. Zij woont al jaar en dag met haar man Jan in Fochteloo en is actief geweest voor Natuurmonumenten met het tellen van een zeldzame vlinder in ons land, het veenhooibeestje, maar ook met activiteiten voor kinderen. Op Schiermonnikoog heeft ze voor Natuurmonumenten gewerkt als invalkracht. Judith Bouma is vaak in het Fochtelooerveen te vinden en altijd met de fotocamera in de aanslag. Haar website met natuurfoto’s van het Fochtelooerveen wordt vaak bezocht. Haar foto’s worden met regelmaat in tijdschriften geplaatst, zoals de Friesland Post. Ook in tal van boeken werden haar foto’s opgenomen. In 2018 was haar werk een belangrijk onderdeel van het Nobilis-project ‘Verstild. Tien kunstenaars zien het Fochtelooerveen’. Zij schreef een groot deel van de tekst van het begeleidende Nobilis cahier en leverde de foto’s en tijdens de presentatie op Ameland Kunstmaand en in Apeldoorn verzorgde zij dat jaar een volledige tentoonstelling met haar foto’s. Zo is ze een ware ambassadeur geworden voor de natuur in het Fochtelooerveen.

Heikikkers – Foto: Judith Bouma-Litjens

Lezingen

De tentoonstelling van haar foto’s wordt nu gecombineerd met een tentoonstelling van de geschiedenis van de Verkade Albums. Daar is een lezingenprogramma aan gekoppeld. Judith Bouma vervaardigde een prachtige PowerPointpresentatie, waarvoor zij aquarellen uit de Verkade Albums fotografeert en plaatst naast eigen foto’s. Even een voorbeeld. De klokjesgentiaan een zeldzaam plantje. Eerst een foto van een aquarel met daarop de klokjesgentiaan en daarna een foto van Judith Bouma van dit plantje. Pieter Jonker vertelt bijzonderheden bij de illustraties uit de Verkade Albums over de geschiedenis van die albums, maar ook over de auteurs en de illustratoren. Zo vertelt Judith Bouma bijzonderheden over de flora en fauna die in het Fochtelooerveen te zien zijn. Pieter Jonker en Judith Bouma wisselen elkaar steeds af en vullen elkaar aan. Het is opmerkelijk dat in al die Verkade Albums, die tussen 1906 en 1940 verschenen het Fochtelooerveen nooit aan bod kwam, ook niet in het album Friesland uit 1918. Maar Judith Bouma zag natuurlijk in al die albums talrijke afbeeldingen van flora en fauna die ook in het Fochtelooerveen voorkomen.
Judith Bouma: ‘Op de Vriendendag van de Stichting Nobilis op zaterdag 9 oktober is onze première. Dat is extra spannend want gezien het programma hebben we iets minder tijd dan normaal. Als we de lezing voor groepen verzorgen dan mogen we twee uur vullen, maar de eerste keer bijna anderhalf uur. Pieter en ik mogen beide graag vertellen dus dat wordt nog spannend om binnen de tijd te blijven. Het leukste is natuurlijk als de vaart in de afwisseling er goed in zit. Het belangrijkste is dat we in het centrum voor prentkunst een verbinding willen maken tussen natuur en landschap met kunst en cultuur.’

veenpluis
Veenpluis – Foto: Judith Bouma-Litjens

Groepen

De lezing met PowerPointpresentatie over het Fochtelooerveen en de Verkade albums is bij te wonen op de donderdagen 28 oktober, 11 en 25 november om 10.00 uur in het centrum voor prentkunst van de Stichting Nobilis aan het Zuideinde 26b. De kosten zijn € 7,50 twee koppen koffie met koek inbegrepen. Aanmelden is nodig: info@stichtingnobilis.nl  en er moeten minimaal acht deelnemers aangemeld zijn. Groepen kunnen zich ook opgeven voor dit programma en dan wordt in onderling overleg naar een datum gezocht. Judith Bouma en Pieter Jonker gaan ook op reis om in steden en dorpen in het noorden van het land de lezing te verzorgen voor groepen, maar dat brengt hogere kosten met zich mee. Ook na de tentoonstelling blijft deze lezing op het programma voor groepen die dat zouden willen.

Pieter Jonker: ‘Ja, het is voor mij een groot voorrecht om samen met fotografe en kenner van het Fochtelooerveen Judith Bouma te mogen optreden. Haar PowerPointpresentatie is schitterend. Het is een geweldige uitdaging voor Judith en mij. We zijn als vertellers aan elkaar gewaagd. We hopen dat we veel mensen kunnen bereiken om met hen onze liefde voor natuur en kunst te delen. Volgend jaar in september organiseert Nobilis een tentoonstelling van Antje Veldstra die onder de titel ‘Van Veen tot Wad’ veel nieuwe kleurenhoutsneden maakt en daartoe een reeks natuurgebieden bezoekt. Ze begint in het Fochtelooerveen en eindigt bij de waddenkust. We geven er een mooi boek over uit en Antje komt weer workshops geven in Fochteloo, zoals eind september. Drie dagen met elke dag een andere groep. Ja, bij ons in Fochteloo is altijd van alles te beleven.’