Tentoonstelling Peter Lazarov tekent collega’s van 5 februari tot en met 27 maart

Ruim dertig jaar geleden werd de Stichting Nobilis opgericht om de vluchteling-kunstenaar Peter Lazarov te helpen. Tentoonstellingen en publicaties waren het gevolg. Een hartenwens van de kunstenaar was destijds in contact te komen met collega-kunstenaars. Pieter Jonker ging met hem op stap. Die zoektocht resulteerde in een reeks vriendschappen en werd ook het begin van de grafiekverzameling van Pieter Jonker, die later de basis zou vormen van de Nobilis-collectie.

Op 9 januari 1991 tekende Peter Lazarov zijn eerste portret in Haule. Pieter Jonker vroeg hem vervolgens om kunstenaars die zij samen bezochten vast te leggen. Het werd in de loop van de jaren een reeks van vijftien grote portretten in potlood, die nooit eerder geëxposeerd werden. Elk jaar gaf Pieter Jonker een betaalde portretopdracht. De tentoonstelling opent op zaterdag 5 februari in het centrum voor prentkunst in Fochteloo.

Werk

Niet alleen wordt de reeks portretten getoond, maar naast elk portret komen drie werken te hangen van de kunstenaar die afgebeeld is. De eerste kunstenaar die bezocht werd was Dirk Kerst Koopmans (1906-1998) in Balk, die bekend is geworden als de schilder van De Scheene. Van  Koopmans maakte Peter Lazarov enkele portretschetsen. De Dirk Kerst Koopmans Stichting heeft de ateliernalatenschap in beheer gegeven in Fochteloo. Een andere bekende Stellingwerfse kunstenaar die door Peter Lazarov werd vastgelegd is de beeldhouwer Guus Hellegers uit Steggerda. Van hem wordt in een grote vitrine permanent werk getoond in het centrum voor prentkunst. Er zijn ook Friese kunstenaars geportretteerd zoals Wijke van der Bij uit Grou, die  kleurenhoutsneden maakt in de reductietechniek en de etser Reinder Homan uit Bakhuizen. Verder nog even wat voorbeelden. Siemen Dijkstra in Dwingeloo werd ook bezocht om zijn portret te tekenen. In het begin van de opdrachten werden houtgraveur Pam G. Rueter en de graficus en kunstschilder Jan Battermann in Amsterdam getekend. Het eerste Nobilis-cahier werd gewijd aan Battermann. Stichting Nobilis kocht in 1999 een belangrijk deel van zijn ateliernalatenschap. Ook het kunstenaars-echtpaar Lou Strik en Anneke Kuyper zijn in een dubbelportret te zien. Later zou Anneke Kuyper besluiten dat al het werk van haar man en haar eigen werk  geschonken zou moeten worden aan het centrum in Fochteloo. Hun beider werk is nu te zien op één wand van de tentoonstellingsruimte. De vroegere directeur van Academie Minerva Groningen Wim Zwiers is ook vertegenwoordigd. Tot aan zijn dood zou hij bevriend blijven met Peter Lazarov. Veel werk van hem is in Fochteloo, waar de Stichting Nobilis een publicatie over hem uitgaf. Indrukwekkend is ook het portret van de graficus Cees Andriessen uit Apeldoorn. De kunstenaar schonk in 2021 bijna zijn complete prent-oeuvre aan Stichting Nobilis. Er is het portret van Tom Thijsse uit Muiden, die prachtige kleurenlino’s maar ook werk in zwart-wit maakt. Deze zomer is zijn werk te zien in Open Stal Oldeberkoop en geeft Stichting Nobilis een boek over zijn werk uit.
Natuurlijk is er ook een zelfportret in potlood van Peter Lazarov en zijn er houtgravures van zijn hand te zien.

Nieuwe tekeningen in aantocht

Peter Lazarov was de laatste vier jaren non-stop in China en hij komt maandag 21 maart tot en met vrijdag 25 maart naar Fochteloo om workshops te geven in de techniek van de houtgravure en de techniek van de Japanse prentkunst. Na de week in Fochteloo keert hij terug naar Bulgarije, waar hij woont. Hij zal in die dagen ook enkele nieuwe kunstenaarsportretten maken van kunstenaars, die intensief betrokken zijn bij het centrum in Fochteloo. Tijdens de tentoonstellingsperiode verzorgt Pieter Jonker op verzoek en na afspraak ook lezingen met rondleidingen over de tentoonstelling voor groepen. Voor de tentoonstelling heeft Barteld Londo in het centrum een route uitgezet, die gevolgd dient te worden. De inrichting van de tentoonstelling was in handen van Beint Koopstra en Thomas Boven.