Dubbeltentoonstelling geopend op Vriendendag

Fochteloo. Zestig vrienden van de Stichting Nobilis woonden afgelopen zaterdag de opening bij van de dubbeltentoonstelling van kleurenhoutsneden van Grietje Postma en natuurfoto’s van het Fochtelooerveen van Judith Bouma. De opening werd gehouden in het dorpshuis vanwege de corona-maatregelen. Tegelijkertijd met de opening werd de jaarlijkse Vriendendag gehouden.

Nieuwe boeken en cahiers in aantocht

De vrienden werden eerst bijgepraat door Pieter Jonker over de activiteiten van het voorbije jaar en daarna werden de plannen voor het volgend jaar toegelicht. Opmerkelijk is dat naast tal van nieuwe tentoonstellingen er ook vier nieuwe boeken en drie nieuwe Nobilis cahiers worden uitgegeven door de Stichting Nobilis. De voorbereidingen zijn al in volle gang. Pieter Jonker gaf aan dat het bestuur enorm blij is met de geweldige inzet van de 27 vrijwilligers en de groei van de vriendenorganisatie.

Tentoonstellingen van Grietje Postma en Judith Bouma

Daarna vertelde hij over de nieuwe tentoonstelling van Judith Bouma in Fochteloo. Ze legt in de expositie een verband met de aquarellen uit de Verkade Albums. Pieter Jonker prees ook haar inzet voor het centrum voor prentkunst en zette haar in de bloemetjes. Kunstenares Grietje Postma kreeg het eerste exemplaar aangeboden van het nieuwe Nobilis cahier dat als catalogus dienst doet bij haar nieuwe tentoonstelling die tot 13 december in Fochteloo te zien is. Het cahier verschijnt in een oplage van 1.000 exemplaren. Daarna werd het eerste exemplaar aangeboden van de Vriendenprent 2021 die door Grietje Postma is gemaakt. De kunstenares bood aan aan Roelof en Martha Dragt uit Oldeberkoop. Het echtpaar zet zich als vrijwilligers in voor de Stichting Nobilis. Vrienden die jaarlijks een donatie van minimaal dertig euro betalen krijgen een Vriendenprent, een Nobiliscahier en uitnodigingen voor alle openingen en speciale activiteiten. Grietje Postma gaf een toelichting op hoe ze deze landschapsprent in negen drukgangen heeft gemaakt. Na de pauze ging de nieuwe lezing met PowerPointpresentatie van Judith Bouma en Pieter Jonker in première over de flora en fauna van het Fochtelooerveen aan de hand van haar natuurfoto’s en aan de hand van aquarellen uit de Verkade Albums.

Programma voor groepen nu weer te boeken

De eerste helft van dat nieuwe programma werd uitgevoerd. Het hele programma, dat twee uren duurt, is beschikbaar voor groepen, die op bezoek willen komen, maar Judith Bouma en Pieter Jonker zijn ook beschikbaar om op te treden voor groepen elders. Zij verzorgen in het centrum voor prentkunst drie keer de complete lezing op 28 oktober, 11 en 25 november van 10.00 – 12.00 uur. Aanmelding vooraf is noodzakelijk. Het programma gaat door bij minimaal 10 deelnemers.

Na de lezing verplaatste het gezelschap zich naar het centrum om de nieuwe tentoonstellingen te bezoeken en was er nog even een gezellige nazit. Er werden vlot vijf kleurenhoutsneden van Grietje Postma verkocht. Er was veel waardering voor beide exposities. Stichting Nobilis hoopt op veel bezoek de komende maanden. De eerstvolgende activiteiten zijn de presentatie van het nieuwe Nobilis-boek over Sierd Geertsma op zaterdag 13 november en de Vrijwilligersdag op 10 december.