Uitwaaien in Fochteloo 2.0

Zaterdag 2 juli van 11.00 – 16. 00 uur in Fochteloo aan het Zuideinde 26 a + b

Na alle succesvolle eerdere edities organiseert Stichting Nobilis opnieuw de Dag van de Prentkunst en nu onder de titel Uitwaaien in Fochteloo 2. Een echte kunstmarkt voor de prentkunst met 21 marktkramen op het terrein van de Stichting Nobilis, centrum voor prentkunst. Een keur van bekende prentkunstenaars komt naar Fochteloo. Een aantal geeft demonstraties. Voor het eerst komen ook twee belangrijke organisaties, te weten Grafisch Centrum Groningen, die informatie over hun activiteiten verstrekt maar ook een demonstratie geeft. En Basement Press Diepenheim komt. Zij zijn het centrum voor de lithografie in Nederland. Zij geven informatie en tonen prachtige litho’s van tal van kunstenaars. Er komen ook twee antiquaren Henk Weltje en Gradie Veldhoen uit Doetinchem. Het fietsenhok wordt omgebouwd tot een waar koopjes-paradijs: dubbele kunstboeken, dubbele prenten voor speciale prijzen. In het Dorpshuis Et Legien houdt Pieter Jonker om 13.30 uur en om 15.00 uur een lezing met PowerPoint over Jeanne Bieruma Oosting en de prentkunst in het Dorpshuis Et Legien, waar de hele dag ook tien prachtige grote Tsjechische prenten zijn uitgestald. De tien prenten zijn in een map te koop die dag voor 500,-- euro i.p.v. 975,-- euro. Prentkunstenaar Manuel Kurpershoek uit Nijmegen heeft voor de kunstmarkt speciaal een nieuwe prent in hoogdruk gemaakt met als titel Tuin, die voor slechts 15,-- euro wordt aangeboden. De oplage is veertig exemplaren op is op.

In het centrum voor prentkunst zelf kunt u gratis de tentoonstelling bezoeken Jeanne Bieruma Oosting en de prentkunst. De tentoonstelling met ruim tweehonderd objecten trok tot nu toe heel veel bezoek. Het begeleidende boek met de gelijknamige titel telt 320 afbeeldingen, 240 pagina’s en heeft een hard cover en kost maar twintig euro (en voor Vrienden van Nobilis slechts vijftien euro).

Onder de bezoekers wordt wederom een prachtige prent verloot. De entree is gratis.

Voor de Vrienden van Stichting Nobilis die de kunstmarkt bezoeken is een bijzondere verrassing. Zeefdrukker Peter O. Gerrits uit Roden maakte in een oplage van honderd een prachtige zeefdruk.

De eerste honderd Vrienden kunnen een exemplaar ten geschenke ophalen. De Vriendenorganisatie groeit als kool. Op 9 april stond de teller op 250, nu in juni al op 285 Vrienden. Vrienden betalen dertig euro en krijgen jaarlijks de Vriendenprent, korting op nieuwe boeken van Nobilis, uitnodigingen voor de feestelijke openingen van tentoonstellingen in Fochteloo en ook nog een nieuw Nobilis cahier. Meldt u aan op 2 juli en u geniet onmiddellijk alle voordelen. U krijgt bovendien een welkomstpakket met o.a. een prachtig boek, twee Nobilis cahiers en zes kleine prenten.

De kunstenaars

De Toppers komen naar Fochteloo, ja de toppers op het gebied van de Nederlandse prentkunst. Wijke van der Bij uit Grou met haar kleurenhoutsneden met als thema oude, vervallen schuurtjes. Dit jaar schonk zij haar complete prent-oeuvre aan Stichting Nobilis maar ook werk van collega’s. We dragen haar op handen. Wat dacht u van de succesvolle Grietje Postma uit Drachten met haar reductiehoutsneden in kleur. Vorig jaar maker van de Vriendenprent van de Stichting Nobilis. Over haar verscheen een Nobilis cahier en was er een prachtige tentoonstelling in Fochteloo.
Anne Brouwer uit Oosterwolde neemt ook een kleine pers mee om te demonstreren hoe zij prenten maakt. Marjolein Terwindt-Wetterauw uit Oostwold komt met haar vrolijke reductiehoutsneden. En ja, na het succes van vorig jaar nu opnieuw Antje Veldstra, die dit jaar een demonstratie geeft op de markt. In augustus is haar nieuwe werk te zien op een tentoonstelling in het centrum in Fochteloo.
De prachtige landschapsprenten in hoogdruk van Jan-Erik Wedholm ontbreken wederom niet. Helemaal nieuw is de succesvolle, jonge kunstenaar Eline Brontsema. Zij brengt reductiehoutsneden in kleur. In 2024 heeft zij een tentoonstelling in Fochteloo. Frits Caparie en zijn werk zijn nieuw op de kunstmarkt. Roel Dragstra uit Drachten en Cees Elzinga uit Oudeschoot zijn al eerder te gast geweest. We zijn benieuwd naar hun nieuwe werk. Zeefdrukker Peter O. Gerrits ontbreekt natuurlijk nooit als er een prentenfeest is. Allemaal nieuw werk, dat we nog niet kennen. Bert Hemsteede voorzitter van Holt maar eveneens een eminent kunstenaar komt met prachtig eigen werk. Hans de Jong uit Eelde doet voor het eerst mee met zijn werk. Hij is een enthousiast prentenliefhebber. Peter Kooij uit Zutphen is een hartstochtelijk lino-snijder en komt met groot en klein werk. We kennen hem ook als auteur van verschillende Nobilis-boeken. Uit Zutphen komt eveneens etser Wim van der Meij. Vorig jaar werd zijn werk heel goed verkocht. Bij goed weer neemt hij een etspers mee en kunnen we hem aan het werk zien. Good oold Jan van der Meulen, de meest trouwe kunstenaar aan de kunstmarkt geeft opnieuw een sprankelende demonstratie met zijn staallitho’s. Gerhild van Rooij uit Aldtsjerk is wederom van de partij en verzorgt speciaal voor de jeugd een demonstratie. Anne Woudwijk Friesland’s bekendste beeldhouwer komt naar Fochteloo en ja wel ook met prenten. Tenslotte komt Roelie Woudwijk uit Opeinde zij trad in de voetsporen van haar vader. Een creatief talent!

U begrijpt wellicht: nog nooit viel er zoveel op één dag te genieten in gastvrij Fochteloo. Bij slecht weer vindt u ons in het Dorpshuis Et Legien, Zuideinde 26a en in ons centrum voor prentkunst. De entree en het parkeren zijn gratis en de geneugten van de catering zeer betaalbaar. Bovendien maakt u tijdens de verloting kans op een prachtige nieuwe prent.

U bent van harte welkom!

De kunstmarktcommissie: Beint Koopstra, Judith Bouma-Litjens, Barteld Londo, Peter O. Gerrits.

Met steun van provincie Friesland, gemeente Ooststellingwerf, Prins Bernhard Cultuurfonds, Jan Roelof Geertsma Fonds en Jaap Harten Fonds.