Volop belangstelling voor werk Antje Veldstra

Nog een beetje  Jeanne Bieruma Oosting

Fochteloo. Afgelopen zaterdag was de opening van de nieuwe tentoonstelling ‘Van veen tot wad’ in het centrum voor prentkunst van Stichting Nobilis. Ruim vijftig mensen woonden de opening bij. Veertien prenten werden er al op de openingsdag verkocht. Stichting Nobilis organiseert afwisselend collectietentoonstellingen maar ook verkooptentoonstellingen van kunstenaars die van de prentkunst moeten leven. Met man en macht werd vorige week gewerkt aan de inrichting van de tentoonstelling en werd in de bibliotheek en het depot nog een tentoonstelling ingericht met werk van Jeanne Bieruma Oosting. De grote tentoonstelling in Fochteloo eindigde op 21 augustus, maar op andere plaatsen in Nederland worden de tentoonstellingen van haar werk verlengd. Maar vorige week bleven er maar bezoekers komen van Bieruma Oosting en werd er besloten toch nog zoveel mogelijk werk te laten zien.

Sijtze Veldema en Antje Veldstra bekijken Nobilis cahier 16 met 66 afbeeldingen van het nieuwe werk van Veldstra.

Nobilis cahier 16

Tijdens de opening werd een nieuw Nobilis cahier gepresenteerd over de kleurenhoutsneden en de blokboeken van Antje Veldstra. Het cahier werd gemaakt door fotograaf en vormgever Sijtze Veldema, die tot nu toe de hele reeks van zestien delen heeft gemaakt. Samen met Antje Veldstra kreeg hij de eerste exemplaren aangeboden en werden beiden in de bloemetjes gezet. De Nobilis-reeks is ongekend populair, zodat de laatste delen al een eerste oplage kennen van duizend exemplaren. Pieter Jonker die de opening verzorgde, zette ook vijf vrijwilligers in het zonnetje die de inrichting van de tentoonstelling en de verzorging van de opening voor hun rekening namen. Antje Veldstra bood aan het eind van de toespraak van Pieter Jonker een exemplaar aan van een bijzonder boek, dat onlangs verscheen, met daarin drie originele houtdrukken van Veldstra. Pieter Jonker beloofde dat het boek een bijzonder plekje zal krijgen in de Nobilis-collectie. De tentoonstelling heeft niet een lange looptijd. Zondag 25 september is de laatste dag. Daarna begint de voorbereiding van de inrichting van de grote Herman Gordijjn-tentoonstelling, waarbij Stichting Nobilis een bijzonder boek uitgeeft. Dinsdag begint de drukker in Amersfoort met de voorbereidingen om met het drukken van dat boek te kunnen beginnen.

Pieter Jonker (rechts) zet de vrijwilligers in het zonnetje die de tentoonstelling hebben ingericht en die de opening verzorgden (v.l.n.r.) Beint Koopstra, Rinnie Veenstra, Roelof Dragt en Judith Bouma-Litjens. Op de foto ontbreekt Thomas Boven. Ze kregen van het bestuur een boekenbon.

Collectie-uitbreidingen

Komende week vertrekt een delegatie naar Krefeld om een bezoek te brengen aan de Axel Vater Stiftung, waar Dr. Beatrix Vater een schenking aan Nobilis voorbereid heeft. Bij terugkeer wordt de collectie houtgravure-blokken van graficus Jos van der Zee in Ruurlo opgehaald en in Zevenaar een schenking uit de collectie van de onlangs overleden Leen van Weelden, prentenuitgever van de Stichting Signature. Een week later komt er uit Amsterdam een schenking van 25 zeefdrukken van de glazenier Ted Felen en een mooie collectie van zeventig kleine houtgravures van Jan van Doorn uit Nijmegen. In die week wordt ook een schenking opgehaald uit Amstelveen het gaat om het werk van Ingeborg Oderwald. Rijksmuseum Amsterdam heeft bemiddeld dat niet alleen werk van haar in de collectie van het Rijksprentenkabinet wordt opgenomen, maar dat er ook werk van haar naar Fochteloo komt.