Vroege Geertsma

Op vrijdagmorgen 16 februari 2024 was ik te gast bij de Stichting Kunstwerf in Kannen en kruiken in Oosterwolde. Ik mocht voor 24 deelnemers een lezing houden: Onze kunst tussen 1915-1965. Centraal in mijn verhaal stonden de Stellingwerver kunstenaars Johannes Mulders, Dirk Kerst Koopmans en Sierd Geertsma. Een voorrecht dat ik alle drie nog gekend heb en een genoegen dat ik veel over hen heb mogen publiceren.

Anne Vondeling

De deelnemers luisterden aandachtig en het werd een mooie ochtend. Voor aanvang sprak mevrouw Ysk Vondeling uit Amsterdam-Makkinga mij aan met de mededeling dat zij twee kunstwerken in de auto had liggen, waar ze wel wat meer over zou willen weten. Na afloop vroeg ik haar en haar man Robert om de werken even op te halen. Eerder hadden wij van haar een doosje gekregen met exlibris op naam van haar vader Anne Vondeling met daarin ook het oorspronkelijke blok van de kunstenaar. Anne Vondeling oud-minister, PvdA-fractievoorzitter, vroegere voorzitter van de Tweede Kamer en Europarlementariër. Ik ben een bewonderaar van hem.

Aanvulling op bestaande collectie

Al heb je in Fochteloo ruim 100.000 objecten om je heen, je blijft nieuwsgierig. Het eerste werk van mevrouw Vondeling was een prachtige ets van een onbekende kunstenaar, maar na een half uurtje thuis kon mijn partner Peter Kooij haar mailen dat het een ets was van Ploeg-kunstenaar Jan Altink. Het andere werk was een klein schilderij van Sierd Geertsma uit 1914. Geertsma was toen 17 of 18 jaar oud. Mevrouw Vondeling vertelde dat het uit het bezit kwam van haar grootvader Adam Vondeling uit Appelscha.  Er duikt niet vaak heel vroeg werk van Sierd Geertsma op. Vorig jaar verwierf Stichting Nobilis vier schilderijen van Geertsma uit het bezit van de gemeente Ooststellingwerf. Al zijn werk is eigenlijk in Museum Drachten. En daar wordt er goed voor gezorgd. Toch vindt Nobilis dat van Geertsma ook werk in zijn eigen gemeente moet blijven. Er was al eerder een bescheiden collectie opgebouwd. Mevrouw Vondeling wist nog niet precies wat ze wilde doen met dit vroege schilderij. Ik wel. Eén van de eerste dingen die je dan doet, dat is een foto sturen naar Tjeerd Geertsma in Heerenveen om de echtheid vast te stellen. Zijn Stichting heeft alle werk ondergebracht in het Museum in Drachten, maar gunde ons ook de blijdschap van een nieuwe verwerving. De volgende keer noem ik de lezing: Onze kunst tussen 1914-1965.

Pieter Jonker