Zestig gasten bij boekpresentatie

Zaterdagmorgen ontving Stichting Nobilis in Dorpshuis Et Legien zestig gasten met koffie en oranjekoek om de presentatie te vieren van het nieuwe boek ‘Thom Thijsse prentenmaker’. Er was gekozen voor een select gezelschap van naaste familie en naaste vrienden uit de Randstad, omdat Tom Thijsse (1945) nog steeds herstellende is van een val van de trap en andere gezondheidsproblemen. Toch werd het een feestelijke bijeenkomst. Pieter Jonker prees niet alleen de kleurenhoutsneden en de zwart-wit lino’s van Tom Thijsse, maar ook diens betrokkenheid bij de Stichting Nobilis. Thijsse zorgde niet alleen voor een schenking van zijn eigen prentoeuvre maar bemiddelde ook bij de schenking van het oeuvre van collega Jan van der Pol uit Amsterdam, die ook aanwezig was. Thijsse zorgde ook voor het onderbrengen van de ateliernalatenschap van zijn leermeester Ap Sok in Fochteloo. Pieter Jonker grapte: ‘Ja, wij hebben Tom benoemd als ambassadeur van Nobilis voor onze wingewesten Noord- en Zuid-Holland.’

Kunstenaar in zijn nopjes

Tom Thijsse vroeg zelf ook om het woord. Hij bleek bijzonder in zijn nopjes te zijn met het nieuw verschenen boek. Hij daarvoor de Stichting Nobilis hartelijk dank. Hij zei: ‘Het boek is schitterend, ik ben er ontzettend blij mee, ik dank Stichting Nobilis oprecht, maar wat nog belangrijker is om te zeggen hier vandaag in Fochteloo is het volgende. Juist in een tijd dat er in Nederland minder mogelijkheden zijn voor de prentkunst is er het centrum voor de prentkunst in het kleine dorp Fochteloo  Juist nu het in de grootstedelijke gebieden ontbreekt aan echte aandacht voor ons werk als grafici, gebeurt dat wel in Fochteloo en wel op een ongelofelijk goede manier door Pieter Jonker en zijn leger van vrijwilligers. Iedereen in het westen van land, die het maar horen wil, vertel ik enthousiast over wat er hier aan werk wordt verzet.’

Tentoonstelling in Open Stal

Daarna werd het boek volop verkocht en de werd de kunstenaar gevraagd het boek te signeren. De gasten brachten een bezoek aan de tentoonstelling van Jeanne Bieruma Oosting in het centrum en kwamen terug voor een broodje in het dorpshuis, want ’s middags werd een bezoek gebracht aan Open Stal Oldeberkoop, waar Tom Thijsse in het Schrieversronte-gebouw 37 kleurenhoutsneden exposeert. Ook zondagmiddag bezocht de kunstenaar Open Stal en toen hij maandagochtend samen met zijn vrouw Bea terugkeerde naar Muiden verzuchtte hij: ‘Wat hebben we hier prachtige dagen gehad en Pieter zal ook wel tevreden zijn geweest, want hij verkocht al vijf kleurenhoutsneden.’ Ondertussen lopen tijdens openingstijden in Fochteloo de bezoekersaantallen voor de tentoonstelling van Jeanne Bieruma Oosting nog steeds verder op. Vandaag en vrijdag komen de makers van de Jeanne Bieruma Oosting-tentoonstelling in de musea in Zutphen en Almen voor een werkbezoek in Fochteloo.

Kijk op de fotopagina voor de foto’s van de boekpresentatie