prentkunst-in-en-om-Zutphen

Prentkunst in en om Zutphen

Peter Kooij - Bult van Ketjen, lino, 2016., 433 x 739 mm.

Terwijl in Fochteloo in het centrum voor prentkunst van de Stichting Nobilis tot en met 27 september op donderdag- tot en met zondagmiddag de tentoonstelling van Siemen Dijkstra (meerkleurenhoutsneden en aquarellen) en Elysia Verhoeven (keramiek) bezocht kan worden, is vanaf 18 juli tot en met 30 augustus 2020  van woensdag tot en met zondag van 11.00 – 17.00 uur de Nobilis-tentoonstelling ‘Prentkunst in en om Zutphen’ te zien in Dat Bolwerck, Zaadmarkt 112, 7201 DE Zutphen. Oorspronkelijk zou deze tentoonstelling eerst in het centrum voor prentkunst in Fochteloo getoond worden en daarna doorreizen naar Dat Bolwerck in Zutphen. Het corona-virus gooide roet in het eten. Nu is de tentoonstelling eerst in Zutphen te zien en vanaf begin maart 2021 in Fochteloo.

wim-van-der-meij
Wim van der Meij, schepen, ets, 1991

De tentoonstelling en de begeleidende publicatie worden opgedragen aan Chris en Tonneke Schriks in Warnsveld. Zij schonken in 2014 een prachtige collectie originele blokken en platen met bijbehorende prenten, waartoe zij tijdens hun leven opdracht hadden gegeven. Daarnaast ook alle bijzondere boeken die zij uitgaven met De Gaillarde Pers. De boeken met originele etsen van Jeanne Bieruma Oosting vormen het hoogtepunt in deze collectie, die nu eerst in Zutphen wordt getoond. Chris Schriks was oprichter, eigenaar en directeur van het bekende Uitgevershuis De Walburg Pers in Zutphen. Samen met zijn zoon Pieter gaf uitgever Chris Schriks met zijn uitgeverij zo’n 2.800 boektitels uit.

Er is ook toegepast grafisch werk te zien in de tentoonstelling van hun vriend Charles Behrens (1907-1965), geboren in Zutphen maar die sinds 1930 in Zweden woont en werkt. Prachtig werk wordt getoond van Jeanne Bieruma Oosting (1898-1994) dat zich in de Nobilis-collectie bevindt. Naast vrije grafiek (lino’s en etsen) ook toegepaste kleine prentkunst van haar hand. Overigens gaat na de tentoonstelling in Zutphen de hele collectie werk uit het Nobilis-bezit van Jeanne Bieruma Oosting voor een tentoonstelling door naar Vorden en gaat daar deel uitmaken van een tentoonstelling die vanaf 4 september daar te zien in het MAS (Museum voor Achterhoekse schilderkunst). Er zijn in Zutphen ook etsen te zien van Ank Spronk-Feenstra (1919-2010. Na haar overlijden in Lochem kwam haar ateliernalatenschap naar het centrum voor prentkunst in Fochteloo.

peter-kalkowsky
Peter Kalkowsky, Hearbeat,, 16 kleuren draaddruk, 2015-157

Maar de tentoonstelling in Zutphen richt zich vooral op hedendaagse (prent-) kunstenaars. Er is werk te zien van de bekende etser Wim van der Meij uit Zutphen. Verder zijn de bijzondere prenten van Peter Kalkowsky te zien, die ook landelijke bekendheid geniet. Dan is er uit Warnsveld Sandra van de Griendt met modern abstract werk en uit Zutphen de jonge Linde Leij met haar prachtige verstilde landschappen in olieverf. Tenslotte is er het grafisch werk van Peter Kooij wiens werk deze zomer ook in Vorden in het MAS te zien is. In de tentoonstelling is er ook aandacht voor houtsneden van Cees Andriessen uit Apeldoorn, die dit jaar zijn 80-ste verjaardag viert en zijn er lino’s te zien van Camiel Andriessen. Het werk van beide kunstenaars sluit nauw aan bij het tentoonstellingprogramma van Dat Bolwerck.

Dat Bolwerck is een prachtige cultuurinstelling die naast exposities, lezingen, workshops ook muziekprogramma’s in haar activiteitenprogramma heeft en dat alles in een prachtige historische locatie.

Bij de tentoonstelling ‘Prentkunst in en om Zutphen’ is een publicatie verschenen onder dezelfde titel. Dit voorjaar was het boekwerk al in en om Zutphen te koop en trok veel belangstellende kopers. De publicatie stond onder redactie van Pieter Jonker en is ook bij Stichting Nobilis te bestellen.