Schenkingen

Bij voortduring breidt de collectie van de Stichting Nobilis uit.

Ondertussen is de collectie Ap Sok (twee ladekasten vol met prenten en tekeningen) overgebracht van Voorburg naar Fochteloo. Ap Sok was de oprichter van grafiekafdeling van de Rietveld Academie.

De Stichting verwierf van mevrouw Erna Plenter-Jansen uit Vledder werk uit haar eigen collectie. De Stichting Nobilis kocht een grote meerkleuren lino aan van Jeanne Bieruma Oosting voor de tentoonstelling in 2022 en een schilderij van Johannes Mulders. De heer John Löwenhardt uit Haarlem schonk vier prachtige werken van Vladimir V. Lebedev (1891-1967), vriend van Malevich.

De Stichting Nobilis werd begin 1991 opgericht om de vluchteling-kunstenaar Peter Lazarov te helpen. Nu precies dertig jaar later heeft Peter Lazarov besloten zijn werk uit de periode 1991-2021 te schenken aan de Stichting Nobilis. Veel van het werk is te zien in het boek Prentkunst van Peter Lazarov (2011). Naast prenten in allerlei technieken zijn er ook schilderijen meegekomen in deze schenking. We hadden gehoopt dat Peter Lazarov in oktober weer workshops zou kunnen geven in ons centrum, maar misschien wordt zijn verblijf in China met nog een jaar verlengd.

De schenking Duursma werd uitgebreid met de postzegels die prentkunstenaar Kuno Brinks heeft gemaakt. Siemen Dijkstra heeft tijdens de boekpresentatie Siemen Dijkstra verzameld een schenking toegezegd van prenten van zijn hand. Het luxe boek is overigens nog te koop voor € 15,-- te koop.

Klik hier om het boek te bestellen